En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best å skru den av, sier mekanikeren.
Start/stopp-funksjonen i nye biler er funksjonen de fleste sjåfører hater mest. En ny studie fra forsikringsselskapet Direct Line viser at mer enn hver fjerde sjåfør (27 prosent, red.) synes funksjonen er plagsom og slår den helt av.
Studien, basert på svar fra 2021 britiske sjåfører, fremhever en rekke funksjoner som irriterer sjåfører i moderne biler. Start/stopp-funksjonen tok en klar førsteplass på listen over upopulære funksjoner.
Mekaniker og YouTuber Scotty Kilmer er enig med sjåførene i deres frustrasjon over funksjonen. Han hevder at start/stopp-funksjonen forkorter motorens levetid.
– Det er smart å skru den av. «Start/stopp-teknologi er det dummeste som har kommet ut (av bilindustrien, red.) på flere år», sier Scotty Kilmer.
– 97 prosent av slitasjen skjer når du starter bilen din, så vil du fortsette å starte og stoppe? Ikke hvis du vil at bilen skal vare lenger.
Kilmer mener at konstant start og stopp gir unødvendig slitasje på motoren.
Servicetekniker Marc Ribeiro er imidlertid uenig. Han erkjenner at det koster mye å starte motoren. Men han påpeker at motoren allerede er varm når start/stopp-funksjonen aktiveres.
Ribeiro mener at start/stopp-funksjonen er gunstig for både sjåførenes lommebok og miljøet, da den reduserer drivstofforbruket og dermed utslippene.
– Denne funksjonen er til for å redusere utslipp og beskytte miljøet, sier Marc Ribeiro.
Selv om Ribeiro ser fordelene med funksjonen, forstår han sjåførenes frustrasjon.
— Det kan være bra i visse sammenhenger, men det kan være litt distraherende hvis du for eksempel kjører i byen, sier han.
Debatten om start/stopp-funksjonen viser at det er delte meninger om fordeler og ulemper. Sjåførene må selv bestemme om de vil prioritere drivstofføkonomi og miljøhensyn eller komfort og motorlevetid.
Foreløpig har ikke EU bestemt at start/stopp-funksjonen skal være permanent aktivert ved lov. Sjåfører kan derfor fortsatt slå av funksjonen. Men uten koding må det gjøres hver gang bilen startes.
Slik er det også med den nye ISA – intelligent speed assist – teknologi, som ble obligatorisk for alle nye sjåfører i fjor. Teknologiens eneste formål er å hindre at sjåfører kjører for fort.
Derfor går det også en alarm hver gang en bil kjører så mye som 1 km/t for fort på en gitt strekning. Sjåfører må selv slå av alarmsystemet.
Bilfunksjoner som de fleste sjåfører hater og slår av
Teknikk | Andel sjåfører som slår av funksjonen på grunn av irritasjon |
---|---|
1. Start/stopp | 27 prosent |
2. Filskiftevarsel | 25 prosent |
3. For-/bakfolier | 20 prosent |
4. Fartsbegrenser | 18 prosent |
5. Tretthetsadvarsel | 15 prosent |
6. Blindsoneovervåking | 14 prosent |
7. Kollisjonsvarsling | 13 prosent |
8. Fjernparkering | 9 prosent |
9. Adaptiv cruisekontroll | 9 prosent |
10. System for å unngå kollisjon | 8 prosent |