Knappesjåførene hater: "halverer motorens levetid"

En engelsk studie avslører at den automatiske start-stopp-funksjonen, som er obligatorisk i alle nye biler, er den de fleste sjåfører hater. Det er best å skru den av, sier mekanikeren.

Start/stopp-funksjonen i nye biler er funksjonen de fleste sjåfører hater mest. En ny studie fra forsikringsselskapet Direct Line viser at mer enn hver fjerde sjåfør (27 prosent, red.) synes funksjonen er plagsom og slår den helt av.

Studien, basert på svar fra 2021 britiske sjåfører, fremhever en rekke funksjoner som irriterer sjåfører i moderne biler. Start/stopp-funksjonen tok en klar førsteplass på listen over upopulære funksjoner.

Mekaniker og YouTuber Scotty Kilmer er enig med sjåførene i deres frustrasjon over funksjonen. Han hevder at start/stopp-funksjonen forkorter motorens levetid.

– Det er smart å skru den av. «Start/stopp-teknologi er det dummeste som har kommet ut (av bilindustrien, red.) på flere år», sier Scotty Kilmer.

– 97 prosent av slitasjen skjer når du starter bilen din, så vil du fortsette å starte og stoppe? Ikke hvis du vil at bilen skal vare lenger.

Kilmer mener at konstant start og stopp gir unødvendig slitasje på motoren.

Servicetekniker Marc Ribeiro er imidlertid uenig. Han erkjenner at det koster mye å starte motoren. Men han påpeker at motoren allerede er varm når start/stopp-funksjonen aktiveres.

Ribeiro mener at start/stopp-funksjonen er gunstig for både sjåførenes lommebok og miljøet, da den reduserer drivstofforbruket og dermed utslippene.

– Denne funksjonen er til for å redusere utslipp og beskytte miljøet, sier Marc Ribeiro.

Selv om Ribeiro ser fordelene med funksjonen, forstår han sjåførenes frustrasjon.

— Det kan være bra i visse sammenhenger, men det kan være litt distraherende hvis du for eksempel kjører i byen, sier han.

Debatten om start/stopp-funksjonen viser at det er delte meninger om fordeler og ulemper. Sjåførene må selv bestemme om de vil prioritere drivstofføkonomi og miljøhensyn eller komfort og motorlevetid.

Foreløpig har ikke EU bestemt at start/stopp-funksjonen skal være permanent aktivert ved lov. Sjåfører kan derfor fortsatt slå av funksjonen. Men uten koding må det gjøres hver gang bilen startes.

Slik er det også med den nye ISA – intelligent speed assist – teknologi, som ble obligatorisk for alle nye sjåfører i fjor. Teknologiens eneste formål er å hindre at sjåfører kjører for fort.

Derfor går det også en alarm hver gang en bil kjører så mye som 1 km/t for fort på en gitt strekning. Sjåfører må selv slå av alarmsystemet.

Bilfunksjoner som de fleste sjåfører hater og slår av

Teknikk Andel sjåfører som slår av funksjonen på grunn av irritasjon
1. Start/stopp 27 prosent
2. Filskiftevarsel 25 prosent
3. For-/bakfolier 20 prosent
4. Fartsbegrenser 18 prosent
5. Tretthetsadvarsel 15 prosent
6. Blindsoneovervåking 14 prosent
7. Kollisjonsvarsling 13 prosent
8. Fjernparkering 9 prosent
9. Adaptiv cruisekontroll 9 prosent
10. System for å unngå kollisjon 8 prosent
https://www.youtube.com/watch?v=9n0EugcP_KM&t=3s


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Mercedes kaller den elektriske G-klassen en fiasko

Den kan rotere av seg selv og leveres med...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...