Et annet problem har oppstått for Volvos flaggskip EX90. Nå viser det seg at Lidar-sensoren i biler ødelegger iPhones på nært hold.
Elbiler, som Volvo EX90, er utstyrt med avansert teknologi. En av disse er Lidar, en lasersensor som hjelper bilen å navigere. Det har imidlertid vist seg at denne teknologien kan få utilsiktede konsekvenser for andre enheter, for eksempel en iPhone.
Volvo bekrefter at Lidar-teknologien installert i den nye EX90-modellen potensielt kan forårsake skade på kameraer, inkludert de som finnes i iPhones.
Dette skriver Volvos svenske pressesjef til mediet Carup.
Flere uavhengige kilder har rapportert problemer med mobilkameraene deres etter å ha vært i nærheten av EX90s Lidar-sensor.
En journalist, William Cha, sier at iPhone-kameraet hans ble skadet da han prøvde å filme EX90s lysradar på nært hold. Bildene fra kameraet ble deretter forringet.
I et Facebook-innlegg skrev William Cha: «Siste uke, da EX90 Rider Sensor ble filmet, ble CMOS-bildesensoren til et iPhone-kamera brent av en laser. Det er skuffende at forbrukerne ikke ble informert om disse problemene på forhånd.»
Han har siden fått bekreftet fra Volvo Cars at de skal dekke reparasjonskostnadene for hans iPhone, da den vanlige garantien ikke dekker skader forårsaket av laser.
– Vi er klar over risikoen for skade på smarttelefonkameralinser ved nærbilder av en lidar.
– Å ta nærbilder av en lidar utgjør en iboende risiko for å skade linsen til noen smarttelefonkameraer.
– Bølgelengden på 1550 Nm, som Iris lidar på EX90 opererer med, utgjør ingen sikkerhetsrisiko for det menneskelige øyet. Derfor har vi valgt denne typen Lidar og ingen andre, sier Volvo.
En annen person som også har opplevd problemer med sin iPhone etter 'nærkontakt' med en Lidar-sensor er den ungarske YouTuberen Andras Horvath.
Selv om han ikke nevner Volvo EX90 spesifikt, hadde han kort tid før publisert en video om akkurat den bilen.
Horvath er bekymret for hva som kan skje når biler med Lidar-sensorer kjører på veiene. Og om de potensielt kan skade andre kameraer i trafikken.
I en uttalelse til Carup har Volvo Cars bekreftet at de er klar over risikoen for skade på kamerasensorer når man tar nærbilder av en aktiv Lidar-sensor. Bilmerket anbefaler derfor å unngå å peke kameraer direkte mot sensoren.
– Når det gjelder EX90s lidar, er vi klar over risikoen for skade på kamerasensorer. Å ta direkte nærbilder av en lidar utgjør en risiko for å skade sensoren på enkelte kameraer.
– Bølgelengden på 1550 nm, som 'Iris lidar' på EX90 jobber med, utgjør ingen sikkerhetsrisiko for det menneskelige øyet.
– Derfor har vi valgt denne typen lidar og ingen andre. Anbefalingen er å unngå å rette kameraet direkte mot en aktiv lidarsensor. Det intense laserlyset som sendes ut av lidaren kan potensielt skade kamerasensoren eller påvirke ytelsen, sier Volvos svenske pressesjef.
Det er kjent at visse Lidar-systemer kan forårsake skade på kameraer. Volvo bruker en Lidar-sensor fra Luminar, som er kjent for sin høye effekt, som gjør at bilen kan oppdage gjenstander på flere hundre meters avstand.
Det er foreløpig ikke kjent hvordan dette vil påvirke kameraer i andre biler, for eksempel på parkeringsplasser.