Bulk i elbil kostet 54.000 kroner å fikse

Skaden ser ufarlig ut. Et knust glass og en bulk som kunne vært verre. Likevel kostet det over 54.000 kroner å fikse denne Rivianen kosmetisk.

En bulk i en Rivian R1T endte opp med å koste over 54.000 kroner å fikse. Elbiler kan generelt være dyrere å reparere enn forbrenningsmotorer.

Og denne R1T er et skremmende eksempel på hvordan regningen noen ganger – om ikke ofte – løper unna.

Det skriver eieren av bilen selv på det sosiale mediet Reddit .

Rivian har allerede fått et rykte for at bilene deres er ekstremt dyre å reparere. Dette skyldes spesialreservedeler, et begrenset antall merkeverksteder, at bilene er komplekse å demontere, og at mange deler er bygget sammen.

Av denne grunn kan selv mindre skader bli et stort økonomisk slag.

Andre tilfeller av bulker i merkets biler har allerede understreket dette. I 2023 vil det koste nesten 300.000 kroner å reparere en annen R1T etter en mindre trafikkulykke. For tredje gang kostet det over 140.000 kroner å bytte en bøyd bakskjerm.

Nå står en fjerde R1T-eier overfor en like forferdelig regning. Denne gangen var det en betongsøyle i et parkeringshus som 'gjorde' skaden.

Og hva skjedde egentlig? Ja, glasset til en av baklyktene er sprukket. I tillegg har bakluke og bakre støtfanger fått mindre skader.

Eieren delte et bilde av skaden på Reddit. Ved første øyekast ser ikke skadene ut til å være omfattende. Det ser heller ikke ut til at kroppen selv har fått andre skader enn bulken.

Det er også uklart hva som var årsaken til at reparasjonsregningen eksploderte. Men det er absolutt ikke de 10.000 kronene som eierens forsikringsselskap i utgangspunktet forventet.

Sluttregningen fra et autorisert Rivian-verksted er på over 54.000 kroner. Et enormt beløp, for det som er småskader.

Men den understreker at elbiler kan være en dyr fornøyelse når det går galt. Noe som er viktig å vise om du som bilfører vurderer å kjøpe elbil. Og det spiller faktisk ingen rolle om bilen er ny eller brukt.

Her hjemme har journalist Anders Berner for eksempel fortalt hvordan Fiat (Stellantis-konsernet, red.) vil ha over 70.000 kroner for en såkalt Onboard-lader til en elektrisk Fiat 500.

Noen kan bilen ikke kjøre uten, og da Fiat også koder direkte til bilen fra fabrikk, så går det ikke å kaste en brukt enhet.

Reparasjon av elbiler kan være komplisert. Slik det står nå, krever mange av bilene spesialkunnskap samt tilgang til spesifikke reservedeler og programvare. Noe som kan gjøre eierskapet dyrere for sjåførene.

Det trenger imidlertid ikke være en feil direkte med bilene som gjør dem til en dyr fornøyelse. Her i Danmark måtte et chassissenter betale en erstatning på flere tusen kroner etter å ha ødelagt en elektrisk Skoda. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Berømt Ferrari F40 skal gjenoppbygges etter brann i Monaco

De fleste trodde den var tapt for alltid da...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Måtte bli dratt ut av dritt – sjåføren havner i slamtanken

To menn i 20-årene og bilen deres måtte hentes...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...