5. februar, 2025

Bulk i elbil kostet 54.000 kroner å fikse

Skaden ser ufarlig ut. Et knust glass og en bulk som kunne vært verre. Likevel kostet det over 54.000 kroner å fikse denne Rivianen kosmetisk.

En bulk i en Rivian R1T endte opp med å koste over 54.000 kroner å fikse. Elbiler kan generelt være dyrere å reparere enn forbrenningsmotorer.

Og denne R1T er et skremmende eksempel på hvordan regningen noen ganger – om ikke ofte – løper unna.

Det skriver eieren av bilen selv på det sosiale mediet Reddit .

Rivian har allerede fått et rykte for at bilene deres er ekstremt dyre å reparere. Dette skyldes spesialreservedeler, et begrenset antall merkeverksteder, at bilene er komplekse å demontere, og at mange deler er bygget sammen.

Av denne grunn kan selv mindre skader bli et stort økonomisk slag.

Andre tilfeller av bulker i merkets biler har allerede understreket dette. I 2023 vil det koste nesten 300.000 kroner å reparere en annen R1T etter en mindre trafikkulykke. For tredje gang kostet det over 140.000 kroner å bytte en bøyd bakskjerm.

Nå står en fjerde R1T-eier overfor en like forferdelig regning. Denne gangen var det en betongsøyle i et parkeringshus som 'gjorde' skaden.

Og hva skjedde egentlig? Ja, glasset til en av baklyktene er sprukket. I tillegg har bakluke og bakre støtfanger fått mindre skader.

Eieren delte et bilde av skaden på Reddit. Ved første øyekast ser ikke skadene ut til å være omfattende. Det ser heller ikke ut til at selve kroppen har blitt skadet.

Det er også uklart hva som var årsaken til at reparasjonsregningen eksploderte. Men det er absolutt ikke de 10.000 kronene som eierens forsikringsselskap i utgangspunktet forventet.

Sluttregningen fra et autorisert Rivian-verksted er på over 54.000 kroner. Et enormt beløp, for det som er småskader.

Men den understreker at elbiler kan være en dyr fornøyelse når det går galt. Noe som er viktig å vise om du som bilfører vurderer å kjøpe elbil. Og det spiller faktisk ingen rolle om bilen er ny eller brukt.

Her hjemme har journalist Anders Berner for eksempel fortalt hvordan Fiat (Stellantis-konsernet, red.) vil ha over 70.000 kroner for en såkalt Onboard-lader til en elektrisk Fiat 500.

Noen kan bilen ikke kjøre uten, og da Fiat også koder direkte til bilen fra fabrikk, så går det ikke å kaste en brukt enhet.

Reparasjon av elbiler kan være komplisert. Slik det står nå, krever mange av bilene spesialkunnskap samt tilgang til spesifikke reservedeler og programvare. Noe som kan gjøre eierskapet dyrere for sjåførene.

Det trenger imidlertid ikke være en feil direkte med bilene som gjør dem til en dyr fornøyelse. Her i Danmark måtte et chassissenter betale en erstatning på flere tusen kroner etter å ha ødelagt en elektrisk Skoda. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Hellas forbyr bensin for motorsyklister uten hjelm

Regjeringen i Hellas vil stramme inn reglene for landets...

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2....

Skoda: Elbiler er bare 200 kroner billigere å bygge

Forskjellen mellom el- og bensin/dieselbiler er ubetydelig hos Skoda....

Taper milliarder – men nå går elbilene deres med overskudd

I fjor tjente General Motors Group 6 milliarder dollar...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...