5. februar, 2025

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men fordi kundene hater det, etterlater det tyske merket de nåværende navnene.

Audi dropper nå merkets nylig introduserte bilnavnestrategi. Tanken var å skille forbrenningsmotormodeller ytterligere fra elbiler ved å bruke A- og Q-termer etterfulgt av partall og oddetall.

Men nå angrer Audi etter tilbakemeldinger fra både kunder og forhandlere som var mer forvirrende enn tydelige om et nytt system.

Dette skriver Autocar .

Den opprinnelige planen var at diesel/bensin-modeller, inkludert plug-in-hybrider, skulle tildeles oddetall: 1, 3, 5, 7. Elektriske modeller skulle derimot ha partall: 2, 4, 6, 8.

Audis daværende teknologisjef Oliver Hoffmann, som siden har fått sparken, begrunnet tilnærmingen den gang som en måte å skape en «klar og intuitiv forskjell» mellom de forskjellige drivlinjene.

Dette førte til bemerkelsesverdige endringer i modellnavn. For eksempel ble den nye A4 med forbrenningsmotor omdøpt til A5, mens A6 med tilsvarende bensin- og dieselmotorer burde blitt til A7.

Sistnevnte, som skulle presenteres for offentligheten neste måned, vil i stedet beholde navnet sitt – A6.

Den elektriske varianten skal hete e-tron, og ICE-bilen skal hete TFSI eller TDI avhengig av drivstoff. Det er det Audi presenterer 4. mars i stedet.

Audi har bekreftet overfor Autocar at merket, i motsetning til A6/A7, ikke har planer om å endre navnene på nye A4 og A5, selv om de to bilene i realiteten er samme bil med forskjellige motorer.

Dette er fordi den numeriske sekvensen fra 1 til 8 i det reviderte systemet indikerer kjøretøystørrelsen og hierarkiet internt i modellprogrammet. Og dette uavhengig av motorstørrelse og drivstoff.

A5 er målmessig en større bil enn A4. Audi opplyser at eksisterende modeller som elektriske Q4 og Q6, som allerede er på markedet, vil fortsette med navnene sine.

Audi-modeller fortsetter også å kalle bilene sine noe med bokstaver og tall. «A» er de tradisjonelle personbilene, mens «Q» er SUV-ene. Slik vi kjenner det.

Audi forklarer at det var tydelig at det nye systemet ikke ga mening for kundene. Og at vi nå skal tilbake til noe som bare er litt bedre.

"Beslutningen ble tatt etter omfattende diskusjoner og er i tråd med preferansene til våre kunder og det internasjonale forhandlernettverket," sier Marco Schubert, Audis styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.

– Vår oppdaterte navnemetode sikrer en mer intuitiv forståelse av vårt utvalg, noe som gjør det enklere for kunder over hele verden å navigere i modellprogrammet vårt.

Latest

Don't miss

Knuste og stjal fotobokser – to menn pågrepet

Svensk politi har arrestert og siktet to menn som...

Toyota skal installere hydrogenstasjoner over hele Europa

Til tross for åpenbar tvil, mener Toyota fortsatt at...

Elbiler ble billigere i 2024: Kostnadene falt 13 prosent

Fallende priser og rimeligere drift gjør elbiler til en...

Audis nye bensinbiler skal kjøre 135 kilometer i timen. liter

Audis neste tilbud av hybridteknologi kalles MHEV-plus av tyskerne....

Bilgiganten er opptatt – trenger snarest å finne 350 ansatte

Volvo Cars er opptatt av å unngå de økte...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nissan og Honda dropper fusjonen – kan gå konkurs

Nissan og Honda har angivelig en storstilt plan om å slå seg sammen langt ned i graven. Dette melder det asiatiske forretningsmediet Nikkei. Nissan...

Aston Martin avviser: Nei takk til elbiler for 2040

Adrian Hallmark, som tok over som direktør for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun å lage elbiler innen 2040. Elbiler...

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...