25. april, 2025

Audi dropper navnebytte – kundene hater det

Audi burde ha endret en lang rekke modellnavn. Men fordi kundene hater det, etterlater det tyske merket de nåværende navnene.

Audi dropper nå merkets nylig introduserte bilnavnestrategi. Tanken var å skille forbrenningsmotormodeller ytterligere fra elbiler ved å bruke A- og Q-termer etterfulgt av partall og oddetall.

Men nå angrer Audi etter tilbakemeldinger fra både kunder og forhandlere som var mer forvirrende enn tydelige om et nytt system.

Dette skriver Autocar .

Den opprinnelige planen var at diesel/bensin-modeller, inkludert plug-in-hybrider, skulle tildeles oddetall: 1, 3, 5, 7. Elektriske modeller skulle derimot ha partall: 2, 4, 6, 8.

Audis daværende teknologisjef Oliver Hoffmann, som siden har fått sparken, begrunnet tilnærmingen den gang som en måte å skape en «klar og intuitiv forskjell» mellom de forskjellige drivlinjene.

Dette førte til bemerkelsesverdige endringer i modellnavn. For eksempel ble den nye A4 med forbrenningsmotor omdøpt til A5, mens A6 med tilsvarende bensin- og dieselmotorer burde blitt til A7.

Sistnevnte, som skulle presenteres for offentligheten neste måned, vil i stedet beholde navnet sitt – A6.

Den elektriske varianten skal hete e-tron, og ICE-bilen skal hete TFSI eller TDI avhengig av drivstoff. Det er det Audi presenterer 4. mars i stedet.

Audi har bekreftet overfor Autocar at merket, i motsetning til A6/A7, ikke har planer om å endre navnene på nye A4 og A5, selv om de to bilene i realiteten er samme bil med forskjellige motorer.

Dette er fordi den numeriske sekvensen fra 1 til 8 i det reviderte systemet indikerer kjøretøystørrelsen og hierarkiet internt i modellprogrammet. Og dette uavhengig av motorstørrelse og drivstoff.

A5 er målmessig en større bil enn A4. Audi opplyser at eksisterende modeller som elektriske Q4 og Q6, som allerede er på markedet, vil fortsette med navnene sine.

Audi-modeller fortsetter også å kalle bilene sine noe med bokstaver og tall. «A» er de tradisjonelle personbilene, mens «Q» er SUV-ene. Slik vi kjenner det.

Audi forklarer at det var tydelig at det nye systemet ikke ga mening for kundene. Og at vi nå skal tilbake til noe som bare er litt bedre.

"Beslutningen ble tatt etter omfattende diskusjoner og er i tråd med preferansene til våre kunder og det internasjonale forhandlernettverket," sier Marco Schubert, Audis styremedlem med ansvar for salg og markedsføring.

– Vår oppdaterte navnemetode sikrer en mer intuitiv forståelse av vårt utvalg, noe som gjør det enklere for kunder over hele verden å navigere i modellprogrammet vårt.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner...

Ny elbil koster under 46.000 kroner fra ny

Den har bare 41 hestekrefter. Men den nye Panda...

Gjestene på kjent bilutstilling fikk 17.000 kroner i parkeringsavgift

Parkeringsavgifter på 2.100 kr i timen under Custom Motor...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort....

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...