Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det.

En Tesla-eier er død etter en brann i elbilen hans. Det lokale brannvesenet var raskt på stedet, men hadde vanskeligheter med å få den skadde ut av det brennende kjøretøyet.

«På grunn av intensiteten til flammene kunne ikke sjåføren reddes», heter det i en uttalelse fra lokalt politi.

Ulykken skjedde tirsdag 28. januar i byen Torrance, California, en forstad til Los Angeles.

Tesla Model Y kjørte langs Madrona Avenue da den plutselig svingte og traff en stolpe. Kort tid etter tok bilen fyr.

Ifølge LA Times ankom redningsarbeidere kort tid etter ulykken. Bilen brant imidlertid så kraftig at de ikke kunne komme nær nok til å hjelpe sjåføren, som døde på stedet.

Årsaken til brannen antas å være bilens litium-ion-batteri. Ved trafikkulykker kan disse batteriene bli skadet, noe som kan føre til en såkalt termisk runaway, hvor temperaturen og trykket i batteriet er med på å skape en selvforsterkende effekt som øker ukontrollert.

Selv om branner i elbiler er sjeldnere enn i biler med forbrenningsmotor, viser statistikk fra bl.a. Ifølge det danske beredskapsverket utvikler branner i elbiler seg ofte mer intensivt.

Den tragiske ulykken har også utløst en debatt om sikkerheten til elbiler. Spesielt redningsarbeidere og nødetater etterlyser aksjon nå.

Nødetater og politi har oppfordret bilmerker til å utvikle helt spesifikke og klare retningslinjer for hva man skal gjøre hvis/når en elbil tar fyr.

Den amerikanske motparten til det danske transporttilsynet, US Department of Transportation, har også undersøkt risiko knyttet til elbiler etter kollisjoner.

I den forbindelse er det sett på tre eksempler fra henholdsvis Lake Forest, Mountain View og Hollywood, hvor den raske utviklingen av branner fra elbiler resulterte i dødsfall.

Formålet med disse studiene er å utvikle arbeidsmetoder og verktøy for utrykningspersonell når elbiler tar fyr og det er fare for menneskers liv og sikkerhet.

Når det er sagt, har historier om brennende elbiler begynt å fylle mer av medias søkelys. I fjor døde for eksempel et tysk ektepar i sin brennende Skoda Enyaq, og tilbake i 2023 brant en splitter ny Audi ned et hus i Hirtshals.

Jaguar har hatt så dårlig kontroll på batteriene i en rekke biler at bilmerket har kjøpt tilbake nesten 3000 biler på det amerikanske markedet. Den danske importøren nekter imidlertid å gjøre det samme, da den ikke mener europeiske biler er rammet av samme feil. Les mer om det her.

https://www.youtube.com/watch?v=mNlz-0qVWe8


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør –...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...