Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det.
En Tesla-eier er død etter en brann i elbilen hans. Det lokale brannvesenet var raskt på stedet, men hadde vanskeligheter med å få den skadde ut av det brennende kjøretøyet.
«På grunn av intensiteten til flammene kunne ikke sjåføren reddes», heter det i en uttalelse fra lokalt politi.
Ulykken skjedde tirsdag 28. januar i byen Torrance, California, en forstad til Los Angeles.
Tesla Model Y kjørte langs Madrona Avenue da den plutselig svingte og traff en stolpe. Kort tid etter tok bilen fyr.
Ifølge LA Times ankom redningsarbeidere kort tid etter ulykken. Bilen brant imidlertid så kraftig at de ikke kunne komme nær nok til å hjelpe sjåføren, som døde på stedet.
Årsaken til brannen antas å være bilens litium-ion-batteri. Ved trafikkulykker kan disse batteriene bli skadet, noe som kan føre til en såkalt termisk runaway, hvor temperaturen og trykket i batteriet er med på å skape en selvforsterkende effekt som øker ukontrollert.
Selv om branner i elbiler er sjeldnere enn i biler med forbrenningsmotor, viser statistikk fra bl.a. Ifølge det danske beredskapsverket utvikler branner i elbiler seg ofte mer intensivt.
Den tragiske ulykken har også utløst en debatt om sikkerheten til elbiler. Spesielt redningsarbeidere og nødetater etterlyser aksjon nå.
Nødetater og politi har oppfordret bilmerker til å utvikle helt spesifikke og klare retningslinjer for hva man skal gjøre hvis/når en elbil tar fyr.
Den amerikanske motparten til det danske transporttilsynet, US Department of Transportation, har også undersøkt risiko knyttet til elbiler etter kollisjoner.
I den forbindelse er det sett på tre eksempler fra henholdsvis Lake Forest, Mountain View og Hollywood, hvor den raske utviklingen av branner fra elbiler resulterte i dødsfall.
Formålet med disse studiene er å utvikle arbeidsmetoder og verktøy for utrykningspersonell når elbiler tar fyr og det er fare for menneskers liv og sikkerhet.
Når det er sagt, har historier om brennende elbiler begynt å fylle mer av medias søkelys. I fjor døde for eksempel et tysk ektepar i sin brennende Skoda Enyaq, og tilbake i 2023 brant en splitter ny Audi ned et hus i Hirtshals.
Jaguar har hatt så dårlig kontroll på batteriene i en rekke biler at bilmerket har kjøpt tilbake nesten 3000 biler på det amerikanske markedet. Den danske importøren nekter imidlertid å gjøre det samme, da den ikke mener europeiske biler er rammet av samme feil. Les mer om det her.