Adrian Hallmark, som tok over som direktรธr for Aston Martin, er ikke veldig glad i ideen om kun รฅ lage elbiler innen 2040.
Elbiler kommer. Faktisk er de allerede her. Og de er tross alt kommet for รฅ bli. Likevel avviser Aston Martin ideen om รฅ kun bygge elbiler.
I hvert fall ikke fรธr tidligst i 2040, mener Adrian Hallmark, som har sittet i stillingen som direktรธr ved det britiske bilmerket i fem mรฅneder nรฅ.
I et nytt intervju med Pistonheads gjรธr Adrian Hallmark sitt oppdrag veldig klart – han รธnsker รฅ vรฆre den fรธrste direktรธren pรฅ 112 รฅr som gjรธr Aston Martin til en bรฆrekraftig lรธnnsom virksomhet.
Akkurat nรฅ mรฅ Aston gรฅ litt saktere og ยซkjedeligereยป fremover, mener regissรธren. Kjedelig som i, รฅ slippe รฅ spytte en ny bil eller en ansiktslรธftning pรฅ gaten hver tredje mรฅned.
Det krever penger รฅ skape en helt normal, sunn virksomhet. Selv om Aston Martins bestselgende bil ikke akkurat er et rรธverkjรธp.
Tilbake i september hadde merkets ledelse som mรฅl รฅ levere 7000 biler fรธr รฅrets slutt. Og flertallet av dem er DBX SUV, som nรฅ alltid har 707 hestekrefter fra en 4-liters V8-motor fra AMG.
Kineserne kan imidlertid fรฅ en 3-liters inline-sekser med 425 hestekrefter. Aston Martin har ogsรฅ kjรธpt den fra Mercedes sin tuneravdeling.
Det bringer oss tilbake til elbiler. Fordi de er iรธynefallende med sitt fravรฆr i Aston Martins modellutvalg. Heldigvis har Lamborghinis rivaler nettopp utsatt sin fรธrste elbil, men Aston Martin har ikke hastverk med รฅ fรธlge etter.
โ Frem til 2030 vil stรธrstedelen av virksomheten vรฅr fortsatt dreie seg om forbrenningsmotoren med en eller annen form for elektrifisering.
โ Og etter 2030 vil de (bilene, red.) bli mer og mer elektriske, helt til de etter hvert blir helelektriske. Men det skjer kanskje ikke engang i 2035. Man vet aldri โ men fra 35 til 40 kan vi si mer om den slags ting.
En ting avviser Adrian Hallmark imidlertid pรฅ det sterkeste. Det er umulig รฅ holde en virksomhet som Aston Martin i gang dersom merket skulle gรฅ over til รฅ selge kun elbiler over natten.
โ Det er umulig for oss รฅ gรฅ over til elbil akkurat nรฅ og ha noe forretning samtidig.
Selv om forbrenningsmotoren ikke kommer til รฅ dรธ i morgen eller om et รฅr, vil ikke alle motortyper overleve.
Hallmark tror for eksempel at tilfรธrselen av 5,2-liters V12-motoren med doble turboer vil avta i lรธpet av 2028. For motoren blir avviklet i lรธpet av 2030. I hvert fall slik det er nรฅ.
At V12-motoren kan leve sรฅ 'lenge' skyldes faktisk ogsรฅ EU. For selv om det er fagforeningens regler som kveler levekรฅrene til den store motoren, er det de samme politikerne som ser mildere pรฅ smรฅbilmerkene.
Aston Martin, Ferrari og Lamborghini er fortsatt i en egen liten liga. Pรฅ grunn av merkenes begrensede produksjon er ikke utslippskravene like strenge.
De trenger ikke oppfylle nรธyaktig de samme kravene, noe Volkswagen frykter kan kvele hele virksomheten i bรฅs. Les mer om det her .
Noen av smรฅbilmerkene frykter derimot ogsรฅ fremtiden. I England kan for eksempel Jaguar-tuneren Lister ikke fรฅ svar pรฅ om de kan unntas fra landets kommende utslippskrav.
Dette har allerede fรฅtt merkevareledelsen til รฅ sette en stopper for utviklingen av en ny modell. Og det er ikke sikkert at det noen gang starter igjen.