I elbilenes paradis, Norge, nekter en bilforhandler å hjelpe kundene sine med å kjøpe en bensinbil. Det blir feil, mener direktøren.
Nye bensinbiler kan snart være en saga blott i Norge. Det samme gjelder andre dieselbiler. Noen bilforhandlere har allerede sluttet å selge bensinbiler.
Hos en av landets største bilimportører, Harald A Møller, mener de rett ut at det er feil å veilede kunder til kjøp av bensinbil.
Fremtiden er elektrisk, sier konsernsjefen i et intervju med BBC.
Til tross for Norges kalde klima, som reduserer rekkevidden til elbiler, velger nordmenn i økende grad elbiler.
Årsaken er at landets regjering holder fast ved den massive statsstøtten som bl.a. holder de aller fleste elbiler avgiftsfrie. Videre har regjeringen nettopp søkt om tillatelse til å frita biler fra annen avgift. Les mer om det her .
Dette inkluderer lengre rekkevidde, raskere lading og ingen avgifter på elbiler. Men det handler ikke bare om økonomi, forklarer Ulf Tore Hekneby.
– Vi synes det er feil å råde en kunde som kommer hit i dag om å kjøpe en bil med forbrenningsmotor. «Fremtiden er elektrisk», sier Harald A Møller-sjef Ulf Tore Hekneby til BBC.
Han viser til at antallet ladestasjoner i Norge er høyt. Det er enkelt å lade bilen, uansett hvor du er i landet.
Salget av elbiler har også økt kraftig de siste årene. Innen 2023 sto elbiler for 82 prosent av nybilsalget.
I 2024 økte dette tallet til 88,9 prosent. Det viser tall fra Vegforbundet. Det danske veiforbundet måtte imidlertid trekke tilbake noen tall om bensinbiler i fjor.
Organisasjonen mente at elbiler allerede hadde gått forbi antallet bensinbiler i nord. Det viste seg imidlertid å være løgn.
Motsatt skyter elbilene fart også i Danmark. Ved utgangen av 2024 var 61,5 prosent av nyregistrerte biler elbiler.
For hele 2024 var tallet også høyt. Her er 51 prosent av personbilene som selges elbiler (i løpet av året, red.) utelukkende drevet av strøm.
En analyse fra Mobility Denmark viser at det forventes én million elbiler på danske veier i 2028. Men dette er betinget av at politikerne holder dagens avgiftsnivå uendret.
De siste tallene fra European Automobile Manufacturers' Association, ACEA, viser imidlertid også at elbiler ikke har fått med seg europeiske bilkjøpere generelt. I januar 2024 var bare 1,8 prosent av alle biler i Europa elektriske. Og legger man hybrider på toppen, er tallet fortsatt under 4 prosent.