Volvo mener en norsk mann har knust sin egen elbil. Gasspedalen ble i alle fall trykket helt ned, sier importøren.
En annen elbil fra Volvo er involvert i en mystisk hendelse i Norge, der bilen plutselig akselererte og krasjet inn i noe, som deretter knuste den.
Det er femte gang på svært kort tid at noe slikt skjer med en norsk Volvo-eier. Denne gangen er det en Volvo XC40 som har gått for langt. Volvo avviser imidlertid at det var bilens feil.
I de andre sakene har importøren også skyldt på eierne. Likevel har Volvo kommet i medias søkelys etter en rekke hendelser der merkets elbiler tilsynelatende «uprovoserte».
Den siste hendelsen kan gjenfortelles av den pensjonerte sikkerhetsingeniøren Kåre Lindemann, hvis Volvo XC40 plutselig akselererte inn i en stolpe.
– Jeg føler meg ganske sikker på at jeg ikke tråkket på gasspedalen, sier Lindemann til Motor.no .
Tidligere og lignende ulykker har skapt bekymring for sikkerheten til Volvos elbiler.
På slutten av fjoråret var det fire ulike tilfeller i Norge der Volvos elbiler ga kraftig overutslipp. Hver gang endte det med ulykker.
En av disse ulykkene resulterte i et dødsfall etter at en Volvo XC40 falt fire etasjer ned fra et parkeringshus.
Den siste hendelsen med Kåre Lindemanns bil sår nok en gang tvil om sikkerheten til nyere, elbiler.
Kåre Lindemann har en lang karriere innen sikkerhet og kontroll bak seg. Og han har hatt en Volvo i mange år.
Men 9. november i fjor opplevde han noe han aldri hadde opplevd før. På vei til et kjøpesenter begynte hans Volvo XC40 plutselig å akselerere og kolliderte med en betongsøyle.
Heldigvis ble ikke Kåre Lindemann og barnebarnet, som også satt i bilen, skadet. Men omvendt vil ikke Volvo innrømme at det er noe galt. Den norske importøren mener det er feil 40. Så det er bilens egen feil.
– Hvis jeg ved et uhell hadde rørt gassen, er det helt usannsynlig at jeg hadde tråkket 100 prosent på pedalen, sier Lindemann til Motor.
Kåre Lindemann bruker bilens «one pedal drive»-funksjon, som gjør det mulig å bremse bilen ved hjelp av motoren.
Han har vurdert ulike årsaker til hendelsen og konstaterer at flere funksjoner på bilen sluttet å virke dagen før, etter at han hadde vasket den.
– Livet mitt som sivilingeniør har lært meg at alle elektroniske systemer kan være sårbare og må ha backup-løsninger som trer i kraft når det er nødvendig.
— Jeg lurer på om ikke elbiler har tilstrekkelige reservesystemer, undrer Kåre Lindemann til Motor.
Volvo har tidligere tilbakekalt 5000 enheter av samme modell i Norge på grunn av mulige problemer med korrosjon i ledningsnettet.
Men bilen til Kåre Lindemann er en nyere modell som ikke omfattes av tilbakekallingen. Volvo har kommentert hendelsen og opplyser at dataanalyse viser at gasspedalen ble trykket helt ned et kort øyeblikk for å trosse betongsøylen.
– Etter hendelsen gjennomførte våre tekniske spesialister dataanalyser av bilens kontrollenheter og EDR (Event Data Recorder).
– Analysen viser at gasspedalen ble trykket helt ned et kort øyeblikk (mindre enn 0,5 sekunder) før kollisjonen.
– Dette skjer i forbindelse med en parkeringsmanøver. Vi forstår at det var en ubehagelig opplevelse for de involverte, sier Erik Trosby, kommunikasjonssjef for Volvo Cars Norge, til Motor.