Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler fra en rekke bilmerker har blitt utbrent på grunn av batteridefekter.
Samsung har tatt ansvar for en rekke batteriproblemer i flere hybridbiler, som i verste fall kan resultere i brann.
Dette har ført til en omfattende tilbakekalling av over 180 000 biler fra ulike merker, inkludert Ford, Audi og Stellantis Group.
Elbiler fra disse produsentene er rammet av problemet. Stellantis er merket som er hardest rammet. Ifølge Samsung dreier det seg om 155.096 biler fra Stellantis. Tilbakekallingen inkluderer Jeep Wrangler 4xe (2020-2024) og Jeep Grand Cherokee 4xe (2022-2024). Begge plug-in hybrid-modeller.
Batteripakkene i disse aktuelle elbilene har noen ganger skader direkte fra samlebåndet. Denne skaden, kombinert med andre mulige defekter i battericellene, kan forårsake brann.
Ford-kjøretøyer som omfattes av tilbakekallingen kan ha et lignende problem. Dette er Ford Escape (2020-2024) og Lincoln Corsair (2021-2024).
Ford har uttalt at deres undersøkelser har vist at "Ulike lag i høyspentbatteriet mellom katoden og anoden kan ha blitt skadet under produksjonen."
Verken Volkswagen eller Samsung har spesifisert det eksakte problemet for bilene som omfattes av tilbakekallingen under Volkswagen-konsernet. De to berørte modellene er Audi A7 (2022) og Audi Q5 (2022-2023).
Det eneste som er kjent om de berørte Volkswagen-modellene er at termisk overbelastning kan forårsake røyk eller brann.
De to problemene er forskjellige. Men det første kan føre til det andre. Ved en såkalt termisk rømning er brann nærmest uunngåelig og svært vanskelig å slukke.
Samsung har innrømmet at de ennå ikke har en endelig løsning på problemet. Ford-eiere vil imidlertid få en advarsel direkte i bilene sine dersom det er fare i vente.
I dette tilfellet vil en melding som sier "kjøretøyet må stoppes trygt nå" vises i instrumenteringen. Audi og Stellantis-eiere har ikke denne muligheten. Det beste alternativet for å omgå problemet er å sende bilene til et verksted så snart som mulig.
Så langt ser den eneste løsningen på tvers av alle merker ut til å være en programvareoppdatering som vil varsle eiere hvis batterisystemet oppdager et problem.
Foreløpig er det lurt å parkere utendørs – bare for sikkerhets skyld. El- og hybridbiler og deres batterier er et område som krever både oppmerksomhet og fortsatt utvikling.