Nye tall fra SOS International viser at elbiler trenger veihjelp oftere enn både bensin- og dieselbiler. Det er flere forklaringer på dette.
Elbiler trenger oftere tauing enn både diesel- og bensinbiler, viser statistikk fra SOS International.
Dette skyldes ikke bare årsakene som man umiddelbart vil assosiere elbilen og dens problemer med. Når en bil går i stykker, er det alltid en uventet situasjon.
For elbiler kan det være vanskeligere. Og mange av problemene kan ikke sjåføren løse selv.
Det kan være alt fra å sette i gang bilen til tekniske forhold som gjør at den ikke kan flyttes når batteriet er tomt. Det opplyser Kristin Charlieson, spesialist i SOS International AB.
– Den nye teknologien har skapt et kunnskapshull, flere og flere ringer om enklere problemer som man ofte kan fikse selv om man har en tradisjonell bensin- eller dieselbil. Det er ikke mange som ringer om å starte eller gå tom for drivstoff hvis du er i nærheten av en bensinstasjon.
Flate dekk og batteriproblemer er typiske årsaker til behovet for tauing. Elbiler er generelt tyngre, noe som gir mer og raskere slitasje på dekkene.
Det er imidlertid vanskelig å si nøyaktig hvor stor forskjellen er, da sjåfører som kjører bensin- og dieselbiler ofte skifter dekk selv når de får flatt dekk.
Når det gjelder batterier, er forskjellen mer betydelig. En bensinbil kan vanligvis kjøre videre hvis den har litt bensin i seg.
Men en elbil med flatt høyspentbatteri er umiddelbart vanskeligere å flytte. Kristin Charlieson forklarer:
– Kan du fylle drivstoff selv, trenger du ikke ringe til tauing, men du kan ikke engang flytte en elbil som har tomt høyspentbatteri selv.
Ifølge SOS Internationals tall utgjør elbiler cirka 12 prosent av alle assistansekrevende tilfeller, selv om de kun utgjør cirka 8 prosent av alle registrerte biler i Sverige, der tallene kommer fra.
Etter hvert som flere elbiler kommer ut på veiene, er det viktig at sjåførene setter seg inn i hvordan bilene deres fungerer og hvordan de kan unngå problemer.
SOS International har også noen råd til bilturen:
- Planlegg ruten din: Det kan være mye trafikk ved ladestasjonene i ferien. Sørg for å lade i god tid.
- Vær obs på kulden: Lave temperaturer kan gjøre at du ikke kan kjøre like langt. Varmeapparatet bruker også mye strøm.
- Kjør økonomisk: Kjører du saktere, kan du kjøre lenger. Undersøk hvordan kaldt vær påvirker bilmodellen din.
- Hold batteriet i gang: Hvis bilen står lenge parkert, bør du ta en tur på minst 30 minutter for å unngå at 12-voltsbatteriet lades ut.
- Ta med nødutstyr: Varme klær, mat og drikke er viktig dersom du strander.
SOS International opplever flere utrykninger etter dårlig vær. Selv etter at det dårlige været har stoppet opp, kan det fortsatt være glatte veier.