Nye tall fra SOS International viser at elbiler trenger veihjelp oftere enn bรฅde bensin- og dieselbiler. Det er flere forklaringer pรฅ dette.
Elbiler trenger oftere tauing enn bรฅde diesel- og bensinbiler, viser statistikk fra SOS International.
Dette skyldes ikke bare รฅrsakene som man umiddelbart vil assosiere elbilen og dens problemer med. Nรฅr en bil gรฅr i stykker, er det alltid en uventet situasjon.
For elbiler kan det vรฆre vanskeligere. Og mange av problemene kan ikke sjรฅfรธren lรธse selv.
Det kan vรฆre alt fra รฅ sette i gang bilen til tekniske forhold som gjรธr at den ikke kan flyttes nรฅr batteriet er tomt. Det opplyser Kristin Charlieson, spesialist i SOS International AB.
โ Den nye teknologien har skapt et kunnskapshull, flere og flere ringer om enklere problemer som man ofte kan fikse selv om man har en tradisjonell bensin- eller dieselbil. Det er ikke mange som ringer om รฅ starte eller gรฅ tom for drivstoff hvis du er i nรฆrheten av en bensinstasjon.
Flate dekk og batteriproblemer er typiske รฅrsaker til behovet for tauing. Elbiler er generelt tyngre, noe som gir mer og raskere slitasje pรฅ dekkene.
Det er imidlertid vanskelig รฅ si nรธyaktig hvor stor forskjellen er, da sjรฅfรธrer som kjรธrer bensin- og dieselbiler ofte skifter dekk selv nรฅr de fรฅr flatt dekk.
Nรฅr det gjelder batterier, er forskjellen mer betydelig. En bensinbil kan vanligvis kjรธre videre hvis den har litt bensin i seg.
Men en elbil med flatt hรธyspentbatteri er umiddelbart vanskeligere รฅ flytte. Kristin Charlieson forklarer:
โ Kan du fylle drivstoff selv, trenger du ikke ringe til tauing, men du kan ikke engang flytte en elbil som har tomt hรธyspentbatteri selv.
Ifรธlge SOS Internationals tall utgjรธr elbiler cirka 12 prosent av alle assistansekrevende tilfeller, selv om de kun utgjรธr cirka 8 prosent av alle registrerte biler i Sverige, der tallene kommer fra.
Etter hvert som flere elbiler kommer ut pรฅ veiene, er det viktig at sjรฅfรธrene setter seg inn i hvordan bilene deres fungerer og hvordan de kan unngรฅ problemer.
SOS International har ogsรฅ noen rรฅd til bilturen:
- Planlegg ruten din: Det kan vรฆre mye trafikk ved ladestasjonene i ferien. Sรธrg for รฅ lade i god tid.
- Vรฆr obs pรฅ kulden: Lave temperaturer kan gjรธre at du ikke kan kjรธre like langt. Varmeapparatet bruker ogsรฅ mye strรธm.
- Kjรธr รธkonomisk: Kjรธrer du saktere, kan du kjรธre lenger. Undersรธk hvordan kaldt vรฆr pรฅvirker bilmodellen din.
- Hold batteriet i gang: Hvis bilen stรฅr lenge parkert, bรธr du ta en tur pรฅ minst 30 minutter for รฅ unngรฅ at 12-voltsbatteriet lades ut.
- Ta med nรธdutstyr: Varme klรฆr, mat og drikke er viktig dersom du strander.
SOS International opplever flere utrykninger etter dรฅrlig vรฆr. Selv etter at det dรฅrlige vรฆret har stoppet opp, kan det fortsatt vรฆre glatte veier.