12. februar, 2025

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million biler som kan ha alvorlige bremseproblemer. Bilene ble bygget de siste årene.

Toyota tilbakekaller over en million biler på grunn av bremseproblemer. Dette gjelder en programvarefeil i Toyota Corolla-modeller bygget i 2022, 2023 og 2024.

På verdensbasis er 1 004 950 biler berørt, hvorav 21 830 i Tyskland. Det er ikke kjent om også danske eiere er berørt av tilbakekallingen.

I 2024 ble 69 Toyota Corolla Cross og 29 vanlige Corolla registrert i Danmark. Dette gjør modellen til den fjerde mest solgte bilen fra Toyota i Danmark.

Ifølge den tyske transportmyndigheten Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) kan programvarefeilen føre til at bremsetrykket synker ved bremsing i svinger. Dette kan resultere i hard bremsepedal og lengre bremselengde, noe som øker risikoen for ulykker.

Det er ingen rapporter om personskader eller skader på kjøretøy som følge av programvarefeilen.

KBA anbefaler at eiere av de berørte bilene kontakter Toyota direkte eller en autorisert reparatør for å få programvaren oppdatert.

Toyota har foreløpig ikke opplyst hvordan de vil håndtere tilbakekallingen i Danmark. Det forventes imidlertid at de følger KBAs anbefalinger og oppfordrer eiere av de berørte bilene til å kontakte et autorisert verksted.

Tilbakekallingen av over en million Toyota-kjøretøyer understreker viktigheten av kontinuerlige kontroller og oppdateringer av kjøretøyprogramvaren. Andre bilmerker og importører har imidlertid minst like betydelige feil på bilene sine.

For eksempel står hjulene på en rekke Stellantis-utviklede Peugeot- og Opel-modeller i fare for å falle av. Dette har allerede skjedd flere ganger i Danmark. Les mer om det her .

Tilbakekalling av biler er ikke uvanlig. Ikke engang i Danmark. Men omfanget av Toyotas tilbakekalling er betydelig. I 2023 opplevde Honda noe lignende med 2,6 millioner drivstoffpumper.

Faktisk var problemet så omfattende at japanerne fryktet å gå tom for reservedeler i forbindelse med tilbakekallingene.

Noen bilmerker velger også å kjøpe helt tilbake problematiske biler. I fjor tilbød for eksempel Jaguar i USA mer enn 3000 I-Pace-eiere å kjøpe tilbake bilene deres.

Her hjemme avviser imidlertid den danske importøren at bilene er berørt av de samme feilene.

Det er imidlertid indikasjoner på at den er her. I hvert fall i Skandinavia. En nordmann har nettopp fått vite at det vil koste ham over 135.000 kroner å reparere en bil med bare 35.000 kilometer på klokka.

Batteripakken er død, sier forhandleren.

Latest

Don't miss

Tesla gir nå kundene penger til å kjøpe elbiler

Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis...

Overvåker bilmerkene – nå skal de sparke 1000 personer

EPA – eller Environmental Protection Agency – som håndhever...

Ferrari har fått nok – smakløse biler må stoppes

Ferrari har fått nok av rike kunder med absurde...

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...

Volkswagens nye elbil har en toppfart på 20 km/t

Volkswagens nye elbil har i utgangspunktet en toppfart på...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...