Frykter strømpriser på 32 kroner: «Det blir brutalt»

Den norske regjeringen vil garantere elbileiere i landet såkalte 'norske priser' på strøm. Eksperter frykter spotpriser på 32 kroner. per kilowatt-time.

Flere eksperter slår nå alarm. De er bekymret for at strømprisen kan komme opp i et nivå på 32 kroner per kWh. kilowatt-time i Norge.

De knytter frykten til den norske regjeringens plan om prisgaranti på strøm.

Ifølge Anders Lie Brenna, redaktør i Energiwatch, er det en teoretisk mulighet for at strømprisen kan øke til 4.000 euro per megawattime, noe som tilsvarer nesten 32 danske kroner per kilowattime.

Den norske regjeringen planlegger å innføre «norske priser» på strøm fra første oktober. Det betyr at norske forbrukere kan velge en ny type avtale med en fast strømpris på 50 øre per kilowattime.

Anders Lie Brenna, redaktør i Energiwatch, mener imidlertid at det er flere fallgruver i den planen. Han mener både regjeringen og energibransjen undervurderer de potensielle problemene som kan oppstå.

En fast pris kan redusere forbrukernes insentiv til å begrense strømforbruket sitt, spesielt når tilbudet er lavt og etterspørselen høy. Det kan bety at strømprisene både vil svinge og øke mer.

Det melder TV2 .

Med fastpris vil færre forbrukere ha noen grunn til å tilpasse forbruket etter når strømmen er billigst. Dette øker risikoen for ekstreme strømpriser, da færre blir «presset» til å spare strøm når det er nødvendig.

En fast pris vil også kunne føre til økt hjemmelading av elbiler, da prisforskjellen mellom hjemmelading og hurtiglading vil bli større.

Videre vil de faste «norske prisene» eliminere behovet for differensierte priser om natten, da prisen vil være den samme gjennom hele døgnet.

Ifølge Anders Lie Brenna er det ikke bare en 'Norgepris' som kan få prisene til å stige. Men ordningen som regjeringen vil innføre kan bidra til å presse prisen i feil retning.

Konsekvensene av faste priser vil ikke bare ramme norske forbrukere. Også danske strømpriser kan bli påvirket og i verste fall øke betydelig.

Dette er fordi det nordiske strømmarkedet henger sammen. For eksempel har det danske strømnettet siden 1977 vært koblet til det norske og omvendt.

Og en endring i ett land kan påvirke de andre. Når et land pålegger en svært lav pris, kan det skape ubalanse i markedet.

Etableringen av «norske priser» kan gi et mindre velfungerende strømmarked i Norden.

Det er viktig å understreke at dette er en analyse av de potensielle risikoene ved den norske regjeringens plan. De faktiske konsekvensene er foreløpig ikke kjent med sikkerhet. Altså annet enn at nordmenn har utsikter til billig strøm med 'statsgaranti'.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Strøm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilførere mener...

Olof Palmes siste bil noensinne leter etter en ny eier

Før han ble skutt og drept midt på gaten...

Ford er fornærmet: Ingen stotte til elbiler er ‘unfair’

Når politikerne først har bestemt seg for å støtte...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...