Mens Toyota vokser seg sterkere som merkevare, stuper Teslas rykte. Dette er konklusjonen til engelske Brand Finance i en ny rapport.
Tesla opplever en fortsatt nedgang i markedsverdi, ifølge en ny studie fra Brand Finance.
I følge analysefirmaets siste Automotive Industry 2025-rapport har Teslas merkevareverdi falt med 26 prosent til 43,0 milliarder dollar.
Og selv om det er mye penger, har det fått Teslas merke til å falle til tredjeplass på listen, som publiseres fra år til år.
Ifølge analytikere har flere faktorer bidratt til nedgangen.
Tesla har ikke oppfylt inntektsforventningene. Konkurransen på elbilmarkedet har økt. Tesla har også blitt tvunget til å senke prisene på bilene sine i flere nøkkelmarkeder, spesielt i Kina.
I tillegg står Tesla overfor flere betydelige utfordringer som følge av endringer i det politiske landskapet. Blant annet er det ventet at subsidier til elbiler i USA vil bli redusert eller helt eliminert under Trump-administrasjonen. Faktisk har presidenten allerede lovet det.
Motsatt skyter Toyotas merkevareverdi i været. Økningen er på hele 23 prosent. Japanerne kan derfor merke seg at deres merkevare alene er verdt 64,7 milliarder dollar.
– De eldre bilmerkene må finne en balanse mellom å opprettholde lønnsomhet i dag og å investere i teknologien som skal definere fremtidens mobilitet, sier Alex Haigh, administrerende direktør i Brand Finance.
Ifølge Brand Finance-rapporten er det først og fremst et sterkt salg og et strategisk fokus på hybridbiler som sender Toyota opp i de høyere sjiktene.
Toyotas fokus på hybridteknologi har vist seg populært blant forbrukere som ønsker drivstoffeffektivitet uten å måtte bekymre seg for infrastrukturen til ladestasjoner for rene elektriske kjøretøy.
Overraskende nok har Mercedes som merke også blitt mindre verdt. Tyskerne må nøye seg med et fall på 11 prosent. Dette tilsvarer en verdi på 53 milliarder dollar.
Tyskerne nådde ikke sine inntektsmål for 2024. Akkurat som resultatforventningene ble senket to ganger i løpet av fjoråret. Noe som ifølge den engelske rapporten kan forklares med sviktende salg i Kina.
Ferrari er bilmerket som har opplevd den raskeste veksten i merkeverdi, med en økning på 36 prosent til 14,4 milliarder dollar. Ferrari er merket som med over én million kroner i overskudd pr bil, tjener mest i hele bilindustrien. Så pr. bil.
– Bilindustrien står ved et veiskille. Globalt salg av elbiler fortsetter å øke, men veksten har avtatt i enkelte markeder som USA og Europa.
– Politisk usikkerhet, endrede regelverk og forsyningskjedeutfordringer endrer strategier på tvers av bransjen.
– Samtidig har Kina etablert seg som verdens ledende bileksportør ved å utnytte sin dominans innen produksjon av batterier til elbiler. Videre klarer kineserne å presse prisen ned for å vinne enda mer av markedet, forklarer Alex Haigh.