Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen bygger imidlertid også en elbil med falsk motorlyd.
BMW vet hva kundene vil ha. Eller det mener i alle fall M-avdelingen. Derfor får neste M3 i serien både falske motorlyder og kunstige girskift.
Tyskerne har tenkt å dekke over at de faktisk også lager elbil av kommende M3-er. Altså samtidig som den får en søster med forbrenningsmotor.
Nærmere bestemt holder M-avdelingen de velkjente inline-seksene i live fordi M-sjef Frank van Meel insisterer på at 4-sylindre er alt for få. Les mer om det her.
Men tilbake til den elektriske M3. Eller i det minste den kommende elektriske M3. BMW har foreløpig ikke ønsket å si for mye om bilen.
Men av tyskernes egne videoer om det er det tydelig at både falske motorlyder og datagenererte girskift står på menyen.
Den siste videoen om utviklingen av bilen er nesten 8 minutter lang, og tyskerne gjør virkelig alt for å øke spenningen. Det er først helt på slutten vi får høre hva som helst. Så, fra hva BMW mener er "motorlyd".
Dessverre kuttes videoen akkurat i det bilen øker farten. Derfor vet vi heller ikke om lyden endrer seg med bilens hastighet. Men noe kan godt tyde på det.
En tredje ting er at BMW ikke kaster alt over bord i jakten på elbiler. Akkurat som inline-seksen overlever i den andre versjonen av den kommende M3, har tyskerne ingen intensjon om å legge V8-motoren i graven.
Forklaringen er ganske enkel – markedet og dermed etterspørselen er rett og slett for stor. Mye tyder dessverre på at tyskerne må kjempe mot mye vekt.
Uansett er og har det vært et kompromiss BMW har måttet inngå. Ellers klarer ikke V8-motoren de stadig strengere utslippskravene i markeder som Europa.
BMW har imidlertid én ting å angre på når det kommer til nye M5. Nemlig at de til og med sa noe om bilens vekt da den ble lansert. Siden den gang har diskusjonen nærmest overskygget selve bilen.
Den nyeste M5 er også rekordtung. Den veier hele 2,5 tonn. Dette skyldes blant annet den tunge batteripakken. M5 er, for første gang noensinne, en plug-in hybrid.
Men i et nytt intervju gjør Frank van Meel det klart at han lot bilens vekt glippe fordi noen utenfor merket hadde hatt muligheten til å sitte bak rattet.
– Det (snakker om bilens vekt, red.) er en feil vi aldri kommer til å gjøre igjen, sier M-sjefen, ifølge Australian Carsales .