Biler mister verdi. Det er ingen vei utenom det. Noen – spesielt elbiler – taper imidlertid penger betydelig raskere enn andre.
Nye tall avslører elbiler med størst verditap. Avskrivninger er en viktig faktor å vurdere når du kjøper en bil.
Det er velkjent at biler generelt faller i verdi, men hvor raskt og hvor mye dette skjer kan variere betydelig.
Data fra bilportalen Finn.no, som VG har fått tilgang til, belyser verditapet på biler fra 2022 til 2024.
Samlet sett viser tallene at det laveste verditapet blant de undersøkte bilene er 17 prosent. I den andre enden av spekteret finner du imidlertid verditap på opptil 32 prosent.
Det er verdt å merke seg at de 22 bilene med størst verditap alle er elbiler. Blant de ti bilene som har prestert best og har hatt minst verditap, finner du først og fremst hybridbiler, men også en enkelt dieselbil og to elbiler.
Hongqi E-HS9 er den bilen som har opplevd størst verditap, med et fall på 32 prosent. Her i Danmark har salget av nye Hongqi-modeller også gått tregt. Merket solgte kun 2 biler i løpet av hele januar måned.
Blant bilene som har hatt et høyt verditap, kan du også finne populære modeller som Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.3 og BMW iX xDrive 50.
Tesla Model Y, som er den mest solgte modellen, ligger midt i feltet med et gjennomsnittlig verditap på 29 prosent. Interessant nok er verditapet én prosent høyere enn Tesla Model 3.
I noen tilfeller kan det store verditapet på elbiler forklares med at de ble solgt til full pris i 2022, da markedet var overopphetet og det var lange ventelister på mange biler. Dette ga begrensede muligheter til å forhandle om prisen.
I løpet av 2023 endret markedet seg betydelig. Dette førte til prisreduksjoner og kampanjer på mange nye elbiler, som selvfølgelig bare sender prisen på brukte elbiler én vei – nedover.
En annen faktor som spiller inn er at mange elbiler har lignende spesifikasjoner og utstyrsnivåer.
Dette resulterer i et stort tilbud av tilsvarende bruktbiler. Dette presser prisen ytterligere opp fordi det alltid er en annen forhandler eller privatperson som har en tilsvarende bil.
De to elbilene som har prestert best i studien og har hatt minst verditap er Kia EV6 og Toyota bZ4X med et gjennomsnittlig verditap på 22 prosent.
Oppsummert er det flere ting som spiller inn når det gjelder verditap på elbiler.
Dette fritar imidlertid ikke interesserte forbrukere fra å undersøke markedet grundig først. Hvis ikke, kommer de bare til å kaste penger ut av vinduet.
Det er også verdt å tenke på at utviklingen i elbilmarkedet er rask. Derfor vil nye modeller og teknologier utvilsomt gjøre allerede store verditap enda større i fremtiden.