Nye tall: Disse 22 elbilene har det største verditapet

Biler mister verdi. Det er ingen vei utenom det. Noen – spesielt elbiler – taper imidlertid penger betydelig raskere enn andre.

Nye tall avslører elbiler med størst verditap. Avskrivninger er en viktig faktor å vurdere når du kjøper en bil.

Det er velkjent at biler generelt faller i verdi, men hvor raskt og hvor mye dette skjer kan variere betydelig.

Data fra bilportalen Finn.no, som VG har fått tilgang til, belyser verditapet på biler fra 2022 til 2024.

Samlet sett viser tallene at det laveste verditapet blant de undersøkte bilene er 17 prosent. I den andre enden av spekteret finner du imidlertid verditap på opptil 32 prosent.

Det er verdt å merke seg at de 22 bilene med størst verditap alle er elbiler. Blant de ti bilene som har prestert best og har hatt minst verditap, finner du først og fremst hybridbiler, men også en enkelt dieselbil og to elbiler.

Hongqi E-HS9 er den bilen som har opplevd størst verditap, med et fall på 32 prosent. Her i Danmark har salget av nye Hongqi-modeller også gått tregt. Merket solgte kun 2 biler i løpet av hele januar måned.

Blant bilene som har hatt et høyt verditap, kan du også finne populære modeller som Audi Q4 e-tron, Volkswagen ID.3 og BMW iX xDrive 50.

Tesla Model Y, som er den mest solgte modellen, ligger midt i feltet med et gjennomsnittlig verditap på 29 prosent. Interessant nok er verditapet én prosent høyere enn Tesla Model 3.

I noen tilfeller kan det store verditapet på elbiler forklares med at de ble solgt til full pris i 2022, da markedet var overopphetet og det var lange ventelister på mange biler. Dette ga begrensede muligheter til å forhandle om prisen.

I løpet av 2023 endret markedet seg betydelig. Dette førte til prisreduksjoner og kampanjer på mange nye elbiler, som selvfølgelig bare sender prisen på brukte elbiler én vei – nedover.

En annen faktor som spiller inn er at mange elbiler har lignende spesifikasjoner og utstyrsnivåer.

Dette resulterer i et stort tilbud av tilsvarende bruktbiler. Dette presser prisen ytterligere opp fordi det alltid er en annen forhandler eller privatperson som har en tilsvarende bil.

De to elbilene som har prestert best i studien og har hatt minst verditap er Kia EV6 og Toyota bZ4X med et gjennomsnittlig verditap på 22 prosent.

Oppsummert er det flere ting som spiller inn når det gjelder verditap på elbiler.

Dette fritar imidlertid ikke interesserte forbrukere fra å undersøke markedet grundig først. Hvis ikke, kommer de bare til å kaste penger ut av vinduet.

Det er også verdt å tenke på at utviklingen i elbilmarkedet er rask. Derfor vil nye modeller og teknologier utvilsomt gjøre allerede store verditap enda større i fremtiden.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av...

Tesla kollapser i nok et land – 45 prosent er borte

Spanjolene gjør det, svenskene gjør det. Og nå vender...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Røyk på brennende skip kommer fra dekk med elbiler, sier rederi

Ifølge et rederi stiger røyk fra brannen som brøt...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...