Bilimportør har fått en bot på 9,3 millioner for «juks» med elbiler

Teknisk sett fant det sted rett etter boka. Men det var absolutt ikke meningen at Wismo Group skulle tjene nesten 10 millioner kroner på eksport av elbiler, sier den tidligere svenske statsråden.

I Sverige har den tidligere danske bilimportøren Wismo Group, som importerer Stellantis i Danmark og Sverige, mottatt 14 millioner svenske kroner, tilsvarende 9,3 millioner kroner, fra statskassen.

Pengene kommer fra den såkalte klimabonusen, som svenskene fikk frem til november 2022. Og det gjør Sveriges tidligere klimaminister Isabella Lövin forbanna.

Dette skriver Helsingborg Dagblad .

Den tidligere klimaministeren er svært misfornøyd med at Wismo Group, som frem til desember i fjor het KW Bruun, har tjent mange millioner på å ha elbilene registrert i seks måneder.

Etter seks måneder ble bilene eksportert ut av Sverige. Og det var definitivt ikke meningen, sier Isabella Lövin, som i dag er medlem av Europaparlamentet.

– Det er helt feil av en stor aktør å utnytte systemet slik, sier tidligere klimaminister Isabella Lövin.

Uavhengig av eksministerens forargelse er det ingenting å hente. I hvert fall ikke juridisk, og Wismo Group er langt fra den eneste som har kunnet se en svindel i statskassen.

Det samme kunne privatpersoner gjort i Tyskland, fordi vår store nabo i sør sluttet å gi statsstøtte til elbiler. Tyskerne kunne beholde tilskuddet til bilene dersom de eide bilene i minst seks måneder.

Av samme grunn var mange av de brukte elbilene som kom til Danmark fra Tyskland før ordningen forsvant seks måneder gamle.

Hva som skal skje med både elbiler og støtteordningene for dem er et veldig åpent spørsmål i flere land. Og likevel.

For mens regjeringen i Danmark, med skatteminister Rasmus Stoklund (S) i spissen, nekter å gjøre elbilene dyrere, slik de skal ifølge den siste omleggingen av bilavgiftene fra desember 2020, er den tyske regjeringen nølende med å gjeninnføre en støtteordning.

Foreløpig er det kun folk i firmabiler som kan få staten til å finansiere noen av de nye elbilene. Og i Sverige nekter dagens regjering tydeligvis å støtte elbiler igjen. Årsaken er at elbiler nå er så billige at de kan matche både bensin- og dieselbiler i pris.

Omvendt vil svenskene gjerne holde bensin- og dieselprisene nede. Dette skjer imidlertid først og fremst fordi det var noe regjeringen lovet før de kom til makten i oktober 2022.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...