Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater den såkalte 'Speed Intelligence Assist'.

Sjåfører hater den nye obligatoriske fartsbegrenseren, ISA. Noe som alle nye biler solgt i EU siden sommeren 2024 har vært og er utstyrt med.

Fartsbegrenseren kommer i forskjellige varianter. Bilprodusentene velger selv hvordan de vil hindre folk i å kjøre for fort.

De fire variantene er et lydsignal, vibrasjoner, haptisk tilbakemelding via gasspedalen eller en hastighetsbegrensende funksjon. Felles for alarmene er at de skal gå så snart hastigheten er én km/t over tillatt hastighet.

Det er mange klager på de nye pipehastighetsalarmene. Mange bileiere slår av systemet hver gang de kjører.

Grunnen til at fartsbegrenseren ble innført er at EU vil hindre at sjåfører kjører for fort i bytte mot å unngå dødsulykker i trafikken.

Men den nye loven har hatt en helt annen effekt. Mange sjåfører liker ikke de nye fartsbegrenserne og slår dem av. Noen sier til og med at de blir så urolige at de mister konsentrasjonen.

Alrik Söderlind, som har jobbet som motorjournalist i flere år, forstår godt hvorfor mange sjåfører slår av systemet.

– Systemet er ikke til fare for noen. Men mange av oss slår dem av fordi de er så aggressive, sier Alrik Söderlind.

– Alt jeg trenger å gjøre er å kjøre over 50 km/t, for det begynner å pipe. Men det bør kanskje være en grense på fem kilometer.

Alrik Söderlind vil ikke bli helt kvitt fartsbegrenseren. Han mener de kan være nyttige i lavere hastigheter.

– Jeg synes de er best på lavere hastigheter. Når man kommer til bymiljøer er det ikke alltid lett å vite om fartsgrensen er 30 eller 40 km/t. Men da kan systemet være nyttig, sier han.

Han er imidlertid kritisk til hvordan systemet fungerer i dag.

– Konsekvensen er at mange skrur av fartsbegrenseren. Og det er faktisk veldig uheldig, for det er en hensikt med systemet, sier Alrik Söderlind.

Han påpeker at mange sjåfører slår av systemet fordi det forstyrrer dem i kryss.

– Nå skrur mange, inkludert meg selv, av fartsbegrenseren fordi jeg ønsker å kunne holde riktig hastighet på motorveien.

– Systemet bruker bilens speedometer, som ofte viser feil, sier Alrik Söderlind.

Han har et forslag til hvordan fartsbegrenseren kan justeres slik at folk ikke slår den av.

– Jeg tror folk vil like det. Men det burde kanskje vært en grense på fem kilometer over grensen.

– Det er en balanse mellom fornuft og følelser, vil jeg si, sier Alrik Söderlind.

De to første alarmalternativene, lydsignal og vibrasjon, griper ikke direkte inn, men gir kun varsler.

Tanken er at alarmene skal være så korte som mulig for ikke å plage sjåføren. Pedalvarianten vil forsiktig skyve førerfoten bakover for å informere om at bilen beveger seg for fort.

Føreren kan ignorere dette ved å trykke hardere på gasspedalen. Det samme gjelder det fjerde alternativet med innebygd fartsbegrensning.

I de fleste biler kan systemet skrus av gradvis, men dette bør vanligvis gjøres før hver kjøretur. Felles for alle fire alternativene er at det er ulovlig å slå av/deaktivere permanent.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker...

Skip med 800 elbiler om bord brenner utenfor Alaska

Lasteskipet Morning Midas brenner i Stillehavet med 3000 biler,...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...