Formel 1-lagene har presentert sine nye biler i London. Nรฅ sier FIA-sjef Mohammed Ben Sulayem at han vil ha syntetisk drivstoff og V10-motorer.
Det vil ikke skje akkurat nรฅ. For det neste regelverket fra 2026 vil holde seg til V6-motoren. Men bรฅde Formel 1 og FIA-organisasjonene vurderer V10-motorer.
ร bringe de mange sylindrene til live igjen kan gjรธres, for Formel 1 har fortsatt et mรฅl om รฅ kjรธre pรฅ hundre prosent syntetisk bensin fra 2026.
Og spรธr du den kontroversielle FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem, sรฅ har 'mange interessante ting om sportens fremtid' allerede blitt diskutert.
โ Nรฅr vi ser frem til innfรธringen av det nye regelverket i 2026, mรฅ vi ogsรฅ vรฆre i forkant av fremtidige teknologitrender innen motorsport, sa tidligere rallytrenere.
Men en spesiell vending, da Ben Sulayem mรธtte pressen, fikk de tilstedevรฆrende journalistene til รฅ spisser รธrene.
โ Vi bรธr vurdere en rekke retninger, inkludert den brรธlende lyden av V10 som kjรธrer pรฅ bรฆrekraftig drivstoff.
"Det vil alltid vรฆre viktig รฅ glede fansen vรฅr, sammen med alt arbeidet vi gjรธr for รฅ gjรธre sporten tryggere og mer bรฆrekraftig," sa presidenten.
Mellom 2000 og 2005 kjรธrte alle Formel 1-biler med en 3-liters V10-motor som var begrenset til 19 000 o/min. Etter det sto V8-motorer pรฅ menyen helt til feltet gikk over til dagens V6-motorer med turbo- og hybridsystemer i 2014.
Men fans av sporten har klaget pรฅ V6-motorene spesielt. De sier ikke nok sammenlignet med fortidens Formel 1-biler, lyder kritikken.
Og det er noe med det. For selv om regelverket er tilpasset for รฅ gi mer lyd fra de smรฅ V6-motorene, er det fortsatt mer รฅ komme i en F2-racer.
Det er fortsatt for tidlig รฅ si om V10-motorer virkelig har en sjanse til รฅ gjรธre comeback. Men det faktum at FIA-presidenten selv lufter ideen er et positivt tegn.
En av dem som var og er veldig glad i V10-motorens lydspor er Lewis Hamilton. Selv konkurrerte han i feltet bรฅde i V10- og V8-tiden.