Tesla-aksjen er fortsatt verdt mye. Men det er ikke lenger mer enn 1 billion dollar. Prisfallet krymper Elon Musks formue med 80 milliarder kroner.
Tesla har mistet 50 prosent av salget i Europa i løpet av januar måned. Og det skader nå Elon Musks formue.
Direktørens midler er i stor grad knyttet til verdien av Tesla-aksjen, og fordi dette ikke lenger er over 1 billion dollar totalt sett, har Musk tapt 80 milliarder kroner. I hvert fall på papiret.
Verken analytikere eller bilindustrieksperter kan imidlertid bli enige om hvorfor Teslas salg faller drastisk. Noen mener nedgangen skyldes Elon Musks politiske engasjement og nære bånd til Trump-administrasjonen.
Andre påpeker at Tesla står foran en stor utskifting av modellprogrammet sitt, og at forventninger om noe nytt derfor holder kjøperne tilbake.
Her hjemme skriver Berlingske at Tesla aldri kommer til å bli så dominerende som de har vært. Dette skyldes blant annet at konkurrentene har tatt igjen det amerikanske merket.
I et intervju med Borsen sier Jan Lang, bilanalytiker i Bilbasen, at Tesla taper, mens interessen for elbiler generelt øker.
Imidlertid er ikke alle enige i det synet. Den svenske milliardæren Mats Qviberg skriver i et meningsinnlegg i den svenske avisen Dagens Industri at både bensin- og dieselbiler er kommet for å bli.
Elbiler kan ikke erstatte forbrenningsmotoren helt og på egen hånd. Til det er de rett og slett en for dårlig løsning.
– Problemet med elbil oppstår når man skal kjøre lange avstander. For eksempel en tur nord for Dalälven eller til Skåne.
– Sverige er et langstrakt land, og går du utenfor Stockholm, Gøteborg eller Malmø, vet du at det ikke alltid er kapasitet til å lade, skriver milliardæren.