Da den nรฅ sparkede regissรธren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis รฅ stenge Maserati. Men nรฅ taper merkevaren en planlagt investering pรฅ 11 milliarder.
Maseratis fremtid kan henge i en veldig tynn trรฅd. I hvert fall som en del av Stellantis.
Morselskapet har trukket tilbake en investering pรฅ halvannen milliard euro, tilsvarende 11,5 milliarder kroner.
Dette skriver Autocar .
Stellantis' finansdirektรธr Doug Ostermann bekreftet nylig overfor investorer at konsernet ikke vil kaste sรฅ mye penger etter รฅ ha utviklet Maserati.
Ytterligere dokumenter avslรธrer at pengene, som uansett ikke strรธmmer i Maseratis retning, har fรฅtt merkevaren til รฅ droppe lanseringen av ยซvisse prosjekterยป.
Og selv om bilmerket ikke gรฅr nรฆrmere i detalj i dokumentene som er tilgjengelige for allmennheten, antas det รฅ vรฆre elbilen MC20 Folgore som det beleirede merket har satt pรฅ vent.
Ifรธlge Autocar mener Ostermann at gruppen i det minste mรฅ revurdere hvordan Maserati vil sende biler til gatene. Og i hvilket tempo.
"Vi mรฅ erkjenne at dynamikken i virksomheten, spesielt i det kinesiske markedet, og vรฅre forventninger til hvor raskt premiummarkedet vil gรฅ over til elektrifisering ikke stemmer overens," bemerket han.
Maserati trenger bรฅde penger og overbevisende nye modeller hvis de skal ha en sjanse til รฅ overleve.
I fjor brant det italienske merket gjennom 260 millioner euro (1,9 milliarder kroner).
Samtidig falt det globale salget fra 26.600 biler i 2023 til kun 11.300 i 2024. Dette pรฅ et tidspunkt hvor Stellantis allerede sliter รธkonomisk.
Etter kunngjรธringen har den italienske fagforeningen FIM varslet at de umiddelbart vil kreve svar fra Stellantis og Maserati.
Konkret vil fagforeningene vite hva som vil skje med merket nรฅr partnerne mรธtes 11. mars.
โ Til tross for kvaliteten og hรธyytelsesmodellene, lider merket av feil og slurv nรฅr det gjelder markedsfรธring. Vi kan ikke lenger kaste bort tiden, sier FIMs generalsekretรฆr Ferdinando Uliano.