Stenger Maserati? 11 milliarder kroner har forsvunnet

Da den nรฅ sparkede regissรธren Carlos Tavares fikk luftet sin frustrasjon, nektet Stellantis รฅ stenge Maserati. Men nรฅ taper merkevaren en planlagt investering pรฅ 11 milliarder.

Maseratis fremtid kan henge i en veldig tynn trรฅd. I hvert fall som en del av Stellantis.

Morselskapet har trukket tilbake en investering pรฅ halvannen milliard euro, tilsvarende 11,5 milliarder kroner.

Dette skriver Autocar .

Stellantis' finansdirektรธr Doug Ostermann bekreftet nylig overfor investorer at konsernet ikke vil kaste sรฅ mye penger etter รฅ ha utviklet Maserati.

Ytterligere dokumenter avslรธrer at pengene, som uansett ikke strรธmmer i Maseratis retning, har fรฅtt merkevaren til รฅ droppe lanseringen av ยซvisse prosjekterยป.

Og selv om bilmerket ikke gรฅr nรฆrmere i detalj i dokumentene som er tilgjengelige for allmennheten, antas det รฅ vรฆre elbilen MC20 Folgore som det beleirede merket har satt pรฅ vent.

Ifรธlge Autocar mener Ostermann at gruppen i det minste mรฅ revurdere hvordan Maserati vil sende biler til gatene. Og i hvilket tempo.

"Vi mรฅ erkjenne at dynamikken i virksomheten, spesielt i det kinesiske markedet, og vรฅre forventninger til hvor raskt premiummarkedet vil gรฅ over til elektrifisering ikke stemmer overens," bemerket han.

Maserati trenger bรฅde penger og overbevisende nye modeller hvis de skal ha en sjanse til รฅ overleve.

I fjor brant det italienske merket gjennom 260 millioner euro (1,9 milliarder kroner).

Samtidig falt det globale salget fra 26.600 biler i 2023 til kun 11.300 i 2024. Dette pรฅ et tidspunkt hvor Stellantis allerede sliter รธkonomisk.

Etter kunngjรธringen har den italienske fagforeningen FIM varslet at de umiddelbart vil kreve svar fra Stellantis og Maserati.

Konkret vil fagforeningene vite hva som vil skje med merket nรฅr partnerne mรธtes 11. mars.

โ€“ Til tross for kvaliteten og hรธyytelsesmodellene, lider merket av feil og slurv nรฅr det gjelder markedsfรธring. Vi kan ikke lenger kaste bort tiden, sier FIMs generalsekretรฆr Ferdinando Uliano.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Politiet gir opp โ€“ disse sjรฅfรธrene fรฅr ikke fartsbรธter

Svensk politi mรฅ gi opp fartsbรธter fra ATK-biler. De...

Strรธm til elbiler har blitt 75 prosent dyrere i Norge

En studie viser at 53 prosent av elbilfรธrere mener...

Sรฅ mye strรธm taper elbiler under hurtiglading

Ny test fra ADAC viser at elbiler kan miste...

Toyota Celica er pรฅ vei โ€“ japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...