Carlos Tavares var – helt til han ble sparket av Stellantis Group – en av de best betalte direktørene i bilindustrien. I snitt fikk han 734.000 kr. i løpet av dagen.
Den nå sparkede Stellantis-direktøren, Carlos Tavares, tjente i snitt 734.000 danske kroner per dag i løpet av årene som manager.
Han ble fjernet fra stillingen i desember, selv om kontrakten hans ikke skulle utløpe før i 2026. Offisielt heter det imidlertid at det skjedde «etter gjensidig avtale».
Tavares hadde vært direktør siden 2021, da Fiat-Chrysler Automobiles og Peugeot-Citroën slo seg sammen.
Årsrapporter fra Stellantis viser at Tavares mottok betydelige beløp årlig. I 2021 var totallønnen hans 19 153 507 euro.
Året etter økte beløpet til 23.459.006 euro. I 2023, hans mest lønnsomme år, tjente han 36 494 025 euro. I 2024 var lønnen hans 23 085 718 euro.
På sine fire år som direktør tjente Tavares totalt 102.192.256 euro. Hans årlige grunnlønn var 1 986 290 euro i 2021 og 2 000 000 euro i de påfølgende tre årene. Til sammen hadde Tavares i underkant av 800 millioner kroner satt inn på sin private konto.
Den store forskjellen mellom grunnlønn og totallønn skyldes bonuser, pensjonsordninger og andre ytelser til ansatte.
En slutt- og løslatelsesavtale er også dokumentert i 2024-rapporten. Avtalen inkluderer en betaling på 2 millioner euro i år.
Tavares vil også motta ytterligere 10 millioner euro i år. I januar 2026 vil han motta ytterligere 800.000 aksjer i konsernet. Verdien av aksjene er imidlertid allerede inkludert i lønnen for 2024.
2024 var et vanskelig år for Stellantis. Selskapets nettoresultat krympet med 70 prosent, og nettoomsetningen falt med 17 prosent. Samlet sett noterte ledelsen en salgsnedgang på 12 prosent.
2025 har startet med et hav av utfordringer for selskapet i EU, Island, Liechtenstein, Norge, Sveits og England.
Tall fra European Automobile Manufacturers Association, ACEA, viser at Stellantis falt med 16 prosent sammenlignet med januar 2024. Alle merker unntatt Alfa Romeo opplevde nedgang.
Bilfirmaet søker nå etter ny direktør. Stellantis regner med å kunne offentliggjøre navnet på Tavares' etterfølger i løpet av første halvår.
Motsatt har den plutselige sparkingen av direktøren skapt intern uro. Spesielt i USA, hvor merker som Dodge nå ser på hvordan Tavares beslutning om å fjerne V8-motoren fra programmet kan reverseres. Les mer om det her .