Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart million kroner.
Da Zohir Kouabache tok med sin fem og et halvt år gamle Audi e-tron inn til service på merkets verksted, kunne han neppe ventet samtalen han fikk like etterpå. Bilen må repareres.
Etter servicekontrollen ble han kontaktet av verkstedet, som mente det var behov for store reparasjoner, og det hastet.
Verkstedet ga deretter Zohir Kouabache et tilbud på 246.000 kroner for reparasjon av bakmotor, låsebokser og utskifting av klimaanlegget fordi det hadde «hakket sammen».
Bilen, opprinnelig kjøpt for nesten 1 million norske kroner, er nå verdt en tredjedel av det på en god dag.
Verkstedets tilbud er derfor nesten det samme som verdien på hele bilen. Men ifølge Zohir Kouabache påpekte ikke Audi-importøren noe annet enn det de allerede visste var problematisk med modellen.
Nå har plutselig regningen for den dyre reparasjonen forsvunnet.
Han har selv tidligere påpekt problemer med låskassene før garantien gikk ut.
Möller Bil nektet imidlertid å dekke reparasjonskostnadene fordi bilens garanti allerede var utløpt.
Zohir Kouabache ga imidlertid ikke opp. I stedet fortalte han journalistene i Norsk Motor om sin sak.
Motor ba deretter Möller Bil om en kommentar til saken. Det kom bare aldri. For etter Motors' henvendelse endret Möller Bil plutselig holdning til hva som egentlig var galt med bilen til Zohir Kouabache.
Möller Bil mener i dag at det var en «feil» i behandlingen av saken. Selskapet lover nå å kontakte Audi-eieren for å finne en løsning.
Samtidig mener importøren at saken har reist så mange spørsmål at de nå må gjennomgå sine egne forretningsprosedyrer.
Kort tid etter at Motors tok kontakt, sank regningen til 30.000 norske kroner. Eller hva som tilsvarer 19.130 kroner i Danmark.
Men hvorfor vil ikke Möller Bil si noe om det?
– Det er ikke aktuelt å svare på spørsmålet ditt, da fakturaen ikke har tatt hensyn til riktig bruk av våre goodwill-ordninger, heter det i et skriftlig svar fra importøren.
Saken reiser spørsmål om hvordan bilforhandlere og verksteder behandler kunder i saker om reparasjoner etter at garantien har gått ut.
Dessverre dukker denne typen saker også opp i vårt land. Boosted har tidligere fortalt om hvordan Hans-Oles verkstedregning hos Volkswagen 'plutselig' forsvant. Les mer om det her .