4. mars, 2025

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart million kroner.

Da Zohir Kouabache tok med sin fem og et halvt år gamle Audi e-tron inn til service på merkets verksted, kunne han neppe ventet samtalen han fikk like etterpå. Bilen må repareres.

Etter servicekontrollen ble han kontaktet av verkstedet, som mente det var behov for store reparasjoner, og det hastet.

Verkstedet ga deretter Zohir Kouabache et tilbud på 246.000 kroner for reparasjon av bakmotor, låsebokser og utskifting av klimaanlegget fordi det hadde «hakket sammen».

Bilen, opprinnelig kjøpt for nesten 1 million norske kroner, er nå verdt en tredjedel av det på en god dag.

Verkstedets tilbud er derfor nesten det samme som verdien på hele bilen. Men ifølge Zohir Kouabache påpekte ikke Audi-importøren noe annet enn det de allerede visste var problematisk med modellen.

Nå har plutselig regningen for den dyre reparasjonen forsvunnet.

Han har selv tidligere påpekt problemer med låskassene før garantien gikk ut.

Möller Bil nektet imidlertid å dekke reparasjonskostnadene fordi bilens garanti allerede var utløpt.

Zohir Kouabache ga imidlertid ikke opp. I stedet fortalte han journalistene i Norsk Motor om sin sak.

Motor ba deretter Möller Bil om en kommentar til saken. Det kom bare aldri. For etter Motors' henvendelse endret Möller Bil plutselig holdning til hva som egentlig var galt med bilen til Zohir Kouabache.

Möller Bil mener i dag at det var en «feil» i behandlingen av saken. Selskapet lover nå å kontakte Audi-eieren for å finne en løsning.

Samtidig mener importøren at saken har reist så mange spørsmål at de nå må gjennomgå sine egne forretningsprosedyrer.

Kort tid etter at Motors tok kontakt, sank regningen til 30.000 norske kroner. Eller hva som tilsvarer 19.130 kroner i Danmark.

Men hvorfor vil ikke Möller Bil si noe om det?

– Det er ikke aktuelt å svare på spørsmålet ditt, da fakturaen ikke har tatt hensyn til riktig bruk av våre goodwill-ordninger, heter det i et skriftlig svar fra importøren.

Saken reiser spørsmål om hvordan bilforhandlere og verksteder behandler kunder i saker om reparasjoner etter at garantien har gått ut.

Dessverre dukker denne typen saker også opp i vårt land. Boosted har tidligere fortalt om hvordan Hans-Oles verkstedregning hos Volkswagen 'plutselig' forsvant. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Dansk bilprodusent går konkurs med milliontap

Bare i 2023 vil det ellers prisvinnende bilselskapet, som...

Tilbakekalling av 137.000 biler – må få ny motor gratis

Det er så mange problemer med Kia-konsernets 2-liters bensinmotor...

Håner Elon Musk – bildirektør slutter umiddelbart

Han har blitt hånet av Elon Musk for å...

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar...

Bakskjerm til elbil koster 50 000 kr. uten mva

Ifølge Takstmannskretsen har prisene på reservedeler til spesielt Kia-biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024. Semler Group, Danmarks...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...

Tesla i ny lavkonjunktur – har havnet på den fryktede hatlisten

Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette. Tesla har havnet...