Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd.

Volkswagen dropper nisjemodeller. Det er rett og slett ingen måte å ha råd til slikt lenger. Det er derfor en bil som Arteon ikke får en etterfølger.

Konsernet anslår at det ikke lenger er ressurser til å investere i bilmodeller som kun en liten del av markedet kjøper.

Ifølge administrerende direktør Thomas Schäfer vil ikke Volkswagen lansere nisjemodeller eller modeller med lave salgstall, fordi merket har etablert et «perfekt modellprogram».

Dette skriver Autocar .

Det tyske merket tror ikke at det foreløpig «har penger til å gamble» med biler som ikke bidrar til bunnlinjen.

Sjefen innrømmer: Pengene er ikke der

Dette indikerer at Arteon og T-Roc Cabriolet ikke vil bli fornyet med en ansiktsløftning eller en helt ny generasjon.

Schäfer har mer enn antydet at betydelige utfordringer med å lansere slike biler, inkludert bekymringer om hvorvidt investeringen kan holdes hjemme, er årsaker til «den samme debatten hvert år» hos VW-ledelsen.

Videre kutter de ned på «små» produksjoner når det gjelder å holde overskuddet hjemme i «kjernevirksomheten». Dette er biler som Golf, Touareg og ID.

– Vi må investere i hybridisering, Euro 7 og utover.

– Det er en stor oppgave å ha råd til det hele. Du må holde porteføljen din – kjernen – samlet og holde styr på nisjeproduktene.

– Tidligere hadde vi ganske mange nisjeprodukter, og jeg sier ikke at vi ikke kommer tilbake, men ikke for øyeblikket. Vi må holde hovedvirksomheten sunn. Det er hovedfokuset, sier Schäfer.

Den tidligere Skoda-sjefen antyder imidlertid at det ikke er en entydig tilnærming og at det vurderes hvilke nisjemodeller som kan legges til i fremtiden hvis eller når økonomiske problemer løses.

– Hva mer kan vi legge til? Kjernen er klar. Det vi har i porteføljen nå tror jeg egentlig er kjernen, fra de små kombibilene til SUV-ene, helt opp til store SUV-er og stasjonsvogner.

– Men du vet, mer nisjebiler som Scirocco pleide å være, som Touran pleide å være. Disse bilene har en plass i vårt overordnede syn på ting.

Volkswagen vil dermed konsentrere seg om de modellene som genererer mest penger her og nå, og de modellene som de er forpliktet til å produsere på grunn av lovverket. Elbilene.

En av hovedårsakene til at nisjemodeller nå forsvinner, er ikke bare den lille kundebasen. Dette henger også sammen med at Volkswagen må bruke penger for å møte stadig strengere utslippskrav.

Videre krever EU at bilmerker generelt bygger flere elbiler. Selv om det ikke nødvendigvis er kjøpere til dem. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Verdens raskeste Tesla har en 9,3-liters V8-motor

Robert Freund har bygget en Tesla Model S med...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...