Rune Flåten har fått en bot på 45.000 kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni bileiere. Flere boder kan være på vei.
Dag Rune Flåten har fått en bot på 45.000 norske kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni sjåfører.
Forbrukertilsynet vurderer at dette er ulovlig markedsføring fordi henvendelsene er sendt uten samtykke.
Flåten har tidligere tilbudt hjelp til bileiere med problemer knyttet til Volkswagen-dieselskandalen, som også rammet Norge. I denne forbindelse har han kontaktet en rekke bileiere for å tilby sine tjenester.
Dette skriver Norsk Motor .
Forbrukermyndighetene mener bileiere har rett til å bli beskyttet mot uønskede meldinger.
SMS kan utløse enda flere bøter
Dag Rune Flåten fikk allerede i 2023 beskjed om at han derfor burde holde seg unna bileiere Men nå kan enda flere boder være på vei.
Ifølge vedtaket kan Sjøforsvaret bli tvunget til å betale en bot på 5000 kroner per person. tekstmelding hvis han bryter forbudet. Og det fortsetter han med.
Forbrukertilsynet mener Flåten har sendt ni tekstmeldinger, noe som har resultert i en samlet bot på 45.000 kroner. Det tilsvarer 29.000 kroner.
Hvis Flåten fortsetter å ignorere forbudet, risikerer han å få enda høyere bøter, ifølge norske myndigheter.
Et brev fra det danske forbrukertilsynet gjør det klart at ytterligere brudd kan medføre bøter.
– Vi gjør oppmerksom på at Forbrukertilsynet i fremtiden kan ilegge tvangsmulkt dersom vi blir kjent med at du har overtrådt vedtaket flere ganger i løpet av tiden som allerede har gått siden vedtaket.
– Eller om du bryter vedtaket igjen i fremtiden, heter det i brevet.
Flåten har ikke svart på Motors' forespørsel om kommentar i saken. Men dette er ikke første gang mannen får bot for å ha «jaget» Volkswagen-eiere. Les mer om det her .
Forbudet mot å sende tekstmeldinger er et ledd i en bredere innsats mot uoppfordret markedsføring. Forbrukertilsynet vurderer at slike henvendelser kan være inngripende og i strid med gjeldende regelverk.
I følge norsk lov skal bedrifter ha samtykke før de sender markedsføringsmeldinger til privatpersoner.
Flåten har i flere år jobbet med å hjelpe bileiere som er rammet av problemer knyttet til dieselbiler fra Volkswagen. Han har vært i kontakt med mange bileiere i denne forbindelse.
Men det norske rettssystemet har også avvist muligheten for at nordmenn kan saksøke den norske VW-importøren for dieselskandalen.
Forbrukertilsynet har tidligere uttalt at de vil følge saker som dette nøye for å sikre at lovverket blir overholdt.
Det er uvisst om Flåten vil anke dommen eller endre markedsføringspraksis. Men bøter for dieselskandalene betales stort sett fortsatt.
Den siste tiden har både Mercedes og BMW måttet betale store bøter for å ha manipulert dieselbiler. Volvo måtte hoste opp det samme. Det skjedde i september 2024.