EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og lemper på en rekke krav til bensin- og dieselbiler.
Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være forbudt i 2035. Men nå snur EU litt for å gjøre bilmerker moteriktig.
– I stedet for å nå målene årlig, bør bedriftene ha tre år. Målene gjenstår. De må oppfylle kravene.
– Men det gir mer pusterom for industrien, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen på en pressekonferanse i Brussel mandag denne uken.
Flere bilmerker har vært kritiske til at de nå må betale milliardbøter for ikke å bygge nok elbiler.
Volkswagen har for eksempel allerede varslet hvor mange milliarder straffen fra EU vil koste det allerede økonomisk anstrengte merket. Les mer om det her .
Elbiler har det ikke særlig bra i Europa
Omvendt sier BMW at bilindustrien i flere år har vist at EU ville stramme grepet. Og at det derfor ikke burde overraske noen.
Ser man på det store bildet og ikke bare her i Norden, har bilmerker mer enn litt problemer med å selge elbiler. Et nytt regnestykke viser at kun 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm.
Og selv om du ikke inkluderer antall hybridbiler, kan den elektrifiserte bilparken skilte med mer enn 3,9 prosent av markedet.
Så nå har det blitt slik at alle bilmerker kan utsette milliardbodene de neste tre årene. Bøtene skal uansett ikke betales dersom bilmerkene ikke oppfyller de nye utslippskravene i år.
Det skriver Reuters .
Europeiske bilmerker og alle andre bilmerker til stede i EU har måttet redusere utslippene fra sine modellserier til under 93,6 gram per km innen 1. januar 2025. kilometer i gjennomsnitt. Frem til årsskiftet var grensen 106 gram per person. kilometer.
Noen bilmerker får imidlertid slippe unna med det. Merker som Ferrari og Aston Martin, som selger mindre enn 10.000 nye biler per år, trenger imidlertid ikke oppfylle utslippskravene.
Ferrari er på sin side fast bestemt på å vise frem merkets første elbil i år. Andre, som Aston Martin, avviser ideen direkte. Næringsgrunnlaget er ikke der, sier den nye direktøren.
– Det er umulig at vi kan gå over til elbiler nå og da og fortsatt ha noen virksomhet, sier direktør Adrian Hallmark, som Aston Martin hentet fra Bentley i fjor.
Denne måneden måtte Hallmark også innrømme at mange av kundene hans ikke er klare for elbiler. Og at de på den kontoen faktisk vender seg unna.
– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. For kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri mer kan kjøpe en ny V12- eller V8-motor, sier Hallmark.