Ifølge Toyota vil verken bensinmotoren eller den manuelle girkassen bli pensjonert. Japanerne nekter å tro at elbiler vil ta over alt.
Toyota insisterer på at de vil fortsette å bygge biler med manuell girkasse og bensinmotorer. Det skal være mulig å bygge biler for entusiaster, sier de.
"Det er fortsatt rom for å snakke med hardcore-ytende bilfans," sa Sean Hanley, salgs- og markedsdirektør hos Toyota i Australia, i et intervju.
Dette skriver Carsales .
Hanley mener det fortsatt er et marked for biler med forbrenningsmotor og manuell girkasse. Og det markedet forsvinner ikke bare fra den ene dagen til den andre.
"Forbrenningsmotorer og manuelle girkasser vil være her i lang, lang tid," sa han.
Toyota: Forbrenningsmotoren vil leve lenge
Hanley presiserte at det først og fremst vil være Toyotas ytelsesavdeling Gazoo Racing, eller rett og slett GR, som vil holde på tradisjonene.
Han kom inn med en Yaris M Concept, som er utstyrt med en midtmotor. Noe som har fått internasjonal presse til å spekulere i om Toyota kommer tilbake med en ny versjon av MR2, en bil som forsvant i 2005.
Men selv om markedssjefen understreket viktigheten av å snakke med entusiaster og «det smellet (fra eksosen, red.) vi alle elsker så mye», utelukker ikke japanerne elektrifisering.
Faktisk tror Hanley at det «uten tvil» vil komme engasjerende og ytelsesorienterte elbiler på markedet i fremtiden.
Hanley nevnte også at GR vurderer å utvide sin katalog med ytelsesdeler. Han pekte også på hydrogen som et potensielt drivstoff for fremtidige entusiaster.
I det samme intervjuet antyder Hanley mer enn at forbrenningsmotorens redning kan være hydrogen. Noe som Toyota allerede eksperimenterer med.
Toyota og BMW er de to merkene som oftest assosieres med brenselcellebiler (HFCV). Det vil si elbiler som får strøm fra hydrogen.
Men andre merker som Hyundai og Honda er også involvert i denne typen ting. Hyundai har imidlertid trukket Nexo-modellen, oppkalt etter Nexo på Bornholm , fra det danske modellprogrammet.
Markedssjefens kommentarer om og om hydrogen i personbiler blir mer interessante når man tenker på at Toyota allerede har kombinert manuell girkasse med hydrogenmotor.
GR Corolla H2 Concept er en racerbil som er ombygd slik at den faktisk brenner hydrogen i stedet for bensin laget av råolje.
Flytende hydrogen kan også fylles raskere i biler enn hydrogen i gassform. Men drivstoffet har også sine utfordringer, blant annet fordi det skal lagres ved -253 grader celsius.