Akkurat nรฅ planlegger EU รฅ forby forbrenningsmotoren i 2035. Men ingenting er sikkert, og nรฅ mรฅ loven bak forbudet gjennomgรฅs pรฅ nytt.
Det skal nรฅ utredes om EUs planlagte forbud mot forbrenningsmotoren i 2035 bรธr revideres eller skrinlegges.
EU planlegger รฅ stoppe salget av nye biler med bensin- og dieselmotorer i 2035. Det er imidlertid en mulighet for at forbudet kan oppheves. Regjeringen i Brussel har alltid sagt at reglene ikke er skrevet i stein.
โ Vi har ingen tid รฅ miste, sier EUs samferdselskommissรฆr.
Etter gjeldende regelverk vil utslippskravene for nye biler gradvis bli skjerpet inntil salg av nye biler med forbrenningsmotor er helt forbudt i 2035.
Det var planlagt en gjennomgang av reglene i 2026, men den skal nรฅ gjennomfรธres i andre halvdel av 2025.
EU kan oppheve forbudet mot forbrenningsmotoren
Dette skriver Handelsblatt .
At EU allerede skal se pรฅ om reglene bรธr endres eller vrakes, kan vรฆre et pluss for den europeiske bilindustrien. Tidligere denne uken annonserte EU at de vil holde seg til forbudet.
Men den avgjรธrelsen er ikke sikrere enn at det hele mรฅ etterforskes pรฅ nytt. Pรฅ den annen side er ikke loven et totalforbud.
EU tillater allerede at biler som utelukkende kan kjรธre pรฅ syntetisk drivstoff selges etter 2035.
Bilindustrien รธnsker imidlertid at EU skal bรธye seg enda lenger og tillate salg av vanlige bensin- og dieselbiler hvis de er plug-in-hybrider.
Dette skjer fordi utbredelsen av elbiler ikke gรฅr i samme hastighet som politikerne lovet bilmerker for flere รฅr siden.
Ladeinfrastrukturen er ogsรฅ mangelfull. Av samme grunn har flere bilmerker begynt รฅ forlate mรฅlet om kun รฅ bygge elbiler. Selv Volvo, som har sverget pรฅ at de aldri ville bygge bensinbiler igjen, innser at denne typen ting ikke kan gjรธres uten i 2030.
EU-kommisjonen har ogsรฅ begynt รฅ lempe pรฅ enkelte regler. Tidligere denne uken kunngjorde kommisjonspresident Ursula von der Leyen at bilmerker vil fรฅ mer tid til รฅ oppfylle 2025-utslippskravene.
I stedet for รฅ mรฅtte nรฅ mรฅlene innen en viss dato, vil de nรฅ ha tre รฅr pรฅ seg til รฅ kompensere CO2-utslippene til dagens nivรฅ.
Fรธr EU kom til den erkjennelsen, varslet spesielt Volkswagen at de risikerte bรธter pรฅ 11 milliarder kroner. Penger som den hardt pressede gruppen neppe finner uten svรฆrt drastiske kutt pรฅ toppen av permitteringer og fabrikknedleggelser som allerede er planlagt.
Til tross for avslappingen mener bilindustrien at det ikke er tilstrekkelig. Derfor รธker ogsรฅ presset pรฅ EU-kommisjonen.
Samtidig fortsetter EU รฅ stรธtte elbiler. Det er blant annet foreslรฅtt at alle medlemsland skal stรธtte nye elbiler med faste belรธp.
Det har ogsรฅ blitt foreslรฅtt at medlemslandene skal tvinges til รฅ stรธtte leasingprogrammer for รฅ stรธtte utbredelsen av elbiler.
I tillegg er det planer om lovkrav som tvinger bedrifter til รฅ velge elbiler. Akkurat som EU vil bevilge milliarder av kroner til offentlige ladestasjoner.