Motoren skulle være forbeholdt den nye Lamborghini Temerario. Men skal 4-liters V8-motor også gå inn i en ny Audi R8, skriver Autocar.
Audis plan for en elektrisk superbil blir til ingenting. I stedet har tyskerne bestemt seg for å gjenoppta produksjonen av Audi R8 med en helt ny modell.
Bilen vil ha samme 4-liters V8-motor som finnes i Lamborghini Temerario med hybridassistanse og doble turboer.
Ifølge Autocar skal den nye Audi R8 lanseres i slutten av 2027.
Etter flere forsinkelser og en enkelt utsettelse stoppet Audi produksjonen av den originale R8 i fjor. Meningen var å erstatte den skrikende V10-modellen med en elbil.
Men nå Audi, som bl.a. skal kjøre Formel 1 fra 2026, endret tilsynelatende posisjon slik at den nye bilen får bensinmotor.
Nye Audi R8 kan ha hele 920 hestekrefter
Motoren, som er hentet fra Lamborghini Temerario, er kombinert med plug-in hybrid-teknologi. Dette betyr at den kommende R8 kan bli den mest potente landeveisbilen Audi noen gang har hatt i sin modellserie.
Den kommende modellen vil inneholde en rekke teknologiske elementer som allerede finnes i Lamborghinis nyeste superbil. Det mest interessante er imidlertid motoren.
Nye Audi R8 vil være utstyrt med en twin-turbo V8-motor som alene yter 800 hestekrefter. Legg til det musklene til tre elektriske motorer. I Temerario har den en total effekt på 920 hestekrefter.
Audi R8 vil ha firehjulsdrift, med elmotorene som driver forakselen, mens V8-motoren er plassert i midten og assistert av en ekstra elektrisk motor som driver bakhjulene.
Da samlebåndet stoppet i april 2024, hadde Audi bygget 44.418 eksemplarer av de to første R8-generasjonene.
Ifølge Autocar er planen at den nye modellen skal produseres ved Audis Böllinger Höfe-fabrikk i Tyskland. Det var også her den siste Audi R8 med V10-motor ble satt sammen.
Lamborghini i Danmark vil ikke røpe om Temerario i det hele tatt kommer til Danmark. Les mer om det her .
Audi er langt fra den eneste som rygger når det kommer til elbiler. Aston Martin burde ha utvidet modellutvalget med elbil for lenge siden. Men det er ikke lenger aktuelt.
Rimac, som i dag eier Bugatti, er ikke lenger så sikker på elbilenes dominans. Folk med mye penger foretrekker fortsatt biler med forbrenningsmotor.
Maserati har erkjent det samme. Den kommende elbilen MC20 Folgore må helt droppes fordi det ikke er nok kunder. Det italienske merkets kunder vil heller ikke betale pengene som ledelsen mener bilen bør koste.