Det tyske mediet T-Online trekker nå sin etterforskning av Teslas rykte i Tyskland. Avstemningen var rigget.
En undersøkelse av tyskernes holdning til Tesla-biler er nå trukket tilbake etter mistanker om svindel.
Nettundersøkelser kan generelt betraktes som utrygge, og Tesla-saken fremhever viktigheten av å se på denne typen undersøkelser med et kritisk blikk.
Det var tyske T-Online som utførte undersøkelsen, som over 100 000 av mediets lesere svarte på.
De første resultatene indikerte at et betydelig flertall – 94 prosent – av de spurte ikke kunne se seg selv i en Tesla.
Bildet endret seg imidlertid dramatisk i løpet av en uke, da undersøkelsen plutselig viste at over 70 prosent av deltakerne var positive til å kjøpe en Tesla.
Elon Musk kaller også målingen en bløff
Den drastiske endringen i resultatene overrasket T-Online, som i ettertid valgte å undersøke saken nærmere.
Det viste seg at det var avgitt 253.000 stemmer fra to IP-adresser i USA. Noe som ifølge media i dag tyder på svindel og manipulasjon.
– Hvor disse stemmene – og den plutselige meningsendringen – kom fra, var i utgangspunktet uklart. Ved første øyekast stemmer ikke antall artikkelvisninger de siste dagene og antall deltakere i undersøkelsen.
– Innledende intern forskning viser nå at 253.000 av de avgitte stemmene kom fra kun to IP-adresser i USA. Dette tyder på at undersøkelsen kan ha blitt manipulert, skriver T-Online.
Den positive utviklingen i undersøkelsen ble delt av Elon Musk på det sosiale mediet X, hvor han anklaget den opprinnelige undersøkelsen for å være falsk. Et resultat som Boosted også har skrevet om. Les mer om det her .
Det er imidlertid viktig å merke seg at det første resultatet også ble kritisert for å være feil, da leserne klaget på muligheten for å avgi flere stemmer.
Saken belyser utfordringene knyttet til å bruke nettbaserte undersøkelser som pålitelige meningsmålinger.