Østerrikske Magna Steyr tapte milliarder på Fisker Inc.s konkurs. Nå prøver ledelsen å ta igjen tapet på kinesiske elbiler.
Østerrikske Magna Steyr har bygget alt fra Mercedes G-klasse til BMW Z4 til Toyota Supra. Og nå skal de bygge kinesiske elbiler.
Dette er trolig gjort for å få tilbake noen av milliardene som fabrikkledelsen følte seg snytt for da Fisker Inc. gikk konkurs, inn igjen.
Pengene kommer fra Kina, hvor merker som Xpeng og GAC – som i seg selv er en hel gruppe – skal forsøke å omgå EUs straffetoll.
Dette melder Kleine Zeitung .
Ifølge østerrikske medier er det ikke nødvendig å oppgradere eller konvertere fabrikken for verken Xpeng- eller GAC-bilene. Alle delene kommer rett og slett fra Kina.
Det eneste Magna Steyr må ta seg av er å sette sammen bilene. På denne måten kan kineserne omgå straffetollene som ble pålagt dem i fjor. Nærmere bestemt 31. oktober 2024.
Magna har ikke offisielt bekreftet opplysningene. Men hvis historien stemmer, kan Xpeng kvitte seg med de 21,3 prosentene som merket i dag betaler i straffetoll.
Om det betyr billigere biler er foreløpig bare gjetting. Men så snart tariffene trådte i kraft, kunngjorde merket at det ikke ville heve prisene, i hvert fall i Danmark.
Tilbake i Østerrike er det enorme økonomiske hull som må lukkes. Ifølge Magna Steyr selv kostet Fiskers exit 2,7 milliarder kroner.
Da produksjonen av Fisker Ocean stoppet opp for nøyaktig ett år siden, var det i utgangspunktet med en frist på seks uker. Samlebåndene startet imidlertid aldri igjen.
Og siden den gang har Fiskers datterselskaper i hele Norden og Europa gått konkurs. En plan godkjent av det amerikanske rettssystemet i oktober i fjor betyr at morselskapet Fisker Inc. kan stenges når alle eiendeler er solgt.
Planen, som kan ta år å realisere, betyr også at leasingselskapet som kjøpte bilmerkets nordamerikanske varelager av Ocean-modeller har fått tilgang til Fiskers tekniske data.