Citroën ombestemmer seg – 2CV gjenoppstår tross alt

Først ville de, så hadde media misforstått noe. Og nå ønsker Citroën fortsatt å bygge en ny 2CV, sier merkevarens administrerende direktør.

Citroën 2CV skal gjenopplives. Den franske bilprodusenten har endret sin tidligere holdning og planlegger nå å produsere en elektrisk versjon av den ikoniske 2CV-modellen.

"Vi har en arv å se tilbake på, men nå vil vi at våre ikoniske modeller skal bære oss inn i fremtiden," sa Citroën-sjef Thierry Koskas til Daily Mail .

En kunngjøring som kom i forbindelse med britenes lansering av deres nye e-C3-modell.

Citroën 2CV, opprinnelig lansert i 1948, var en rimelig bil designet for etterkrigstidens Europa. Den oppnådde likevel stor popularitet og ble produsert frem til 1990.

Bilen fikk også flere kallenavn i flere land. Nå planlegger Citroën å gjenopplive modellen som elbil.

2CV gjenoppstår fordi Citroën er sjalu på Renault

Det er ventet at nye Citroën 2CV kan komme på markedet allerede i 2027. I hvert fall om man skal tro administrerende direktør Thierry Koskas. Han har nylig avvist ideen om en ny 2CV.

Beslutningen om å nå gjøre alvor av en ny 2CV kommer etter at Citroën tidligere har avvist ryktene om en gjenoppliving av modellen.

Det har angivelig lagt press på Citroën-ledelsen at Renault lykkes med sin gjenopplivning av 5-modellen, som nå også er en elbil.

"Du kan reise hvor som helst i verden og du vil møte noen som er interessert i og liker 2CV," sier Thierry Koskas.

Nyheten om den kommende elbilen har skapt stor oppmerksomhet. Koskas har understreket at planene for retrodesignede modeller har pågått en stund.

– Vi har planlagt retrodesignede modeller lenge. Men vi skal ikke gjenopplive alle modellene fra vår historiske katalog, sier direktøren.

Det spekuleres i at Citroën i tillegg til den elektriske 2CV også vurderer å produsere en retroversjon av en annen like kjent modell – nemlig DS.

Citroën 2CV var opprinnelig en enkel og praktisk bil. Om merket i dag – eller rettere sagt i 2027 – kan fange samme ånd, vil tiden vise.

Men hvis det lykkes, er det grunn til å tro at produksjonen vil kunne gå veldig lenge. For eksempel planlegger Renault å kun oppdatere innmaten til den elektriske Renault 5. Designet vil forbli det samme i årevis.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

På mange måter er det den store kalkulatoren som...

Elbilmerke reddet fra konkurs – brukte 10 milliarder

Til tross for at de har brukt 10 milliarder...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...