Det er ikke bare FIA-presidenten som vurderer det. Max Verstappen blir faktisk lenger i Formel 1 hvis V10-motoren gjør comeback.
Fire ganger verdensmester Max Verstappen kan vanligvis få det han peker på. Spørsmålet er om han også kan få V10-motoren tilbake i Formel 1.
Uansett har den raske nederlenderen sagt at han vil forlenge karrieren i motorsportens fremste klasse dersom de mange sylindrene gjør comeback i biler.
– Jeg lager ikke reglene, men for sporten er en V10-motor definitivt mye bedre.
– Jeg husker da jeg var barn, fulgte jeg Formel 1 med lyden av motorene.
– Det sa så mye mer. Hastigheten på bilene kan ha vært lavere, men følelsen du fikk fra de motorene er noe du ikke kan sammenligne med det vi har.
Det skriver Reuters .
Verstappen har kontrakt med Red Bull ut 2028. På spørsmål om V10-motorene kan friste ham til å bli lenger i Formel 1, svarte han ikke avvisende.
– Kanskje. "Det er definitivt mer spennende med motorene vi kjører med nå," sa den fire ganger verdensmesteren.
Akkurat nå er alle biler i Formel 1-feltet drevet av en 1,6-liters V6-motor med turbo og hybridassistanse. De kommende regelendringene fra 2026-sesongen vil ikke endre den oppskriften.
I hvert fall ikke fundamentalt. Selv om hybriddelen burde være en del av totalpakken. Så sent som i februar mer enn antydet FIA-president Mohammed Ben Sulayem at V10-motoren kunne gjøre comeback.
Formel 1 skilte seg ellers med V10-motorene etter 2005-sesongen, da de året etter gikk ned til en V8. I 2014 ble V6-ene lagt til.
– Når vi ser frem til innføringen av det nye regelverket i 2026, må vi også være i forkant av fremtidige teknologitrender innen motorsport.
– Vi bør vurdere en rekke retninger, inkludert den brølende lyden av V10 som kjører på bærekraftig drivstoff.
– Det vil alltid være viktig å glede fansen vår, sammen med alt arbeidet vi gjør for å gjøre sporten tryggere og mer bærekraftig, sa presidenten, som hørtes ut som en tidligere rallyfører og nåværende FIA-frontmann.