Jeremy Clarkson håner Elon Musk: "Jeg vant!"

Jeremy Clarkson kom i konflikt med Elon Musk for 17 år siden, som ikke hadde noe imot å kritisere Tesla på Top Gear. Nå jubler briten over Teslas nedgang.

I en ny spalte har Jeremy Clarkson uttrykt sin tilfredshet med dagens utfordringer Elon Musk og Tesla står overfor.

Konflikten mellom Jeremy Clarkson og Elon Musk går langt tilbake. I 2008 lanserte Clarkson en svært kritisk anmeldelse av Tesla Roadster på TV-programmet Top Gear.

Clarkson hevdet at Roadster var en upålitelig og altfor dyr elbil.

"Den dør etter bare åtte miles og tar 16 timer å lade, pluss at bremsene er dårlige," sa Clarkson på showet.

Elon Musk svarte med å saksøke Top Gear for ærekrenkelse. Elon Musk tapte imidlertid søksmålet.

Clarkson saksøkte aldri selveste Elon Musk

I sin nye spalte i Sunday Times beskriver Clarkson hvordan han husker reaksjonen til det som nå er verdens rikeste mann.

– Sytten år etter at den kjekke Mr. Musk saksøkte meg, seieren er min, skriver han.

Clarkson mener at han burde ha svart tilbake i tid ved å ta Elon Musk for retten. Men Clarkson holdt seg unna det. På denne måten er seieren allerede i hus nå.

Clarkson skriver videre at han alltid har forsøkt å være rettferdig i sine bilanmeldelser. Han avviser blankt Musks påstander om det motsatte.

– Jeg har alltid vært nøyaktig rettferdig med mine bilanmeldelser. Musk hevdet at jeg ikke var det. Og nå er det tid for tilbakebetaling.

Det som gjør det til en så saftig historie er at han i dag blir hacket i hjel av de som satte ham på en pidestall i utgangspunktet. Økohippiene, skriver Clarkson.

Clarkson er også overrasket over hvordan situasjonen har kommet så langt. Han har i alle fall svært vanskelig for å forstå hvordan Elon Musk har blitt «radikalisert».

Den tidligere Top Gear-verten har imidlertid sympati for Tesla-eierne selv, som han mener er urettferdige når noen mener at alt med Tesla bør brennes ned eller males over med hakekors.

Samtidig minner Clarkson oss om at han allerede varslet om potensielle problemer for 17 år siden.

– Jeg vil selvfølgelig minne alle dere Tesla-eiere om at jeg for 17 år siden advarte dere om at det ikke ville være noen fordel å kjøpe en Tesla.

Men du hørte ikke etter. Du valgte å tro på Elon Musk. Og nå, av samme grunn, må du parkere bilen i en låst garasje eller bruke offentlig transport.

– Og så må man venne seg til at når man står i kø i denne stadig mer hysteriske og ubehagelige verdenen, vil noen i ekte biler kjøre forbi og håne deg.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Geely får ikke lov til å kjøpe sitt eget bilmerke for 14 milliarder

Geely kan ikke kjøpe sin egen bil Zeekr ut...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...