Kinesiske Nio, som valgte å sparke sin danske administrerende direktør i fjor, brukte forferdelig mye penger i 2024. Regnskapet viser et milliardtap.
I mars i fjor sparket det kinesiske bilmerket Nio sin danske administrerende direktør og flyttet det meste av virksomheten til Sverige.
Nå viser regnskapet at merket har tapt 23 milliarder kroner. Pengene forsvant i løpet av 2024, og fjerde kvartal klarte ikke å rette opp rotet.
Dette melder Wall Street Journal .
Regnskapet har fått Nios direktør William Lee til å advare om drastiske kutt og mer generelle «kostnadsbesparende tiltak».
Blå. bemanningen i flere avdelinger må reduseres. På den annen side bør Nio som gruppe allerede i år se en positiv effekt på bunnlinjen.
Nio har tapt 23 milliarder kroner på ett år
I Norge, hvor Nio har opprettholdt sin tilstedeværelse, avviser pressevakten at de er rammet av de generelle kuttene.
Nio er også opptatt. Merket har et mål om å doble salget av elbiler til 440.000 biler. I Norge går de også frem med en salgsvekst på 43 prosent.
Dette kan imidlertid skyldes at merket har inngått avtale om å levere en rekke drosjer, som merket også skal betjene, til og for et større taxiselskap i Oslo.
Underskuddet i 2024 tilsvarer imidlertid at merket har tapt nesten 105.000 kroner på hver eneste bil som forlot samlebåndet.
For å nå et bredere publikum, har kineserne tenkt å lansere to billigere merker. Både Onvo og Firefly, som de heter, er ventet til Danmark. Men hjemme i Kina er eierne langt fra imponert.
Biler stuper i pris. Både fordi Nio-konsernet selv setter ned prisen med svært korte intervaller, og fordi konkurransen generelt er virkelig intens i det kinesiske bilmarkedet. Les mer om det her .
Hjemme hadde Nio store planer. Blå. en såkalt Flagship Store i København og flere batteribyttestasjoner. Det var imidlertid bare én i Slagelse, fordi kineserne selv la ned det meste av den danske virksomheten.
Så godt som alle danske ansatte ble sagt opp i mars 2024, og de få gjenværende ledes nå fra et felles hovedkontor i Sverige.