15. april, 2025

Selskapet bak din iPhone skal nå bygge elbiler

Foxconn, som produserer iPhone og Xbox, planlegger nå en rekke elbiler og jobber med samarbeid med Nissan, Honda og Mitsubishi.

Foxconn er mest kjent som produsenten av iPhone og Xbox – nå ønsker de å utvide produktutvalget til å omfatte elbiler. Målet er å selge dem globalt.

Det Taiwan-baserte selskapet bygger allerede 40 prosent av verdens forbrukerelektronikk. Nå har den presentert en plan for å designe og bygge elbiler, som skal produseres i Taiwan og etter hvert også i USA.

På en nylig pressekonferanse sa Foxconns ledelse at de allerede er i dialog med bilprodusenter som Nissan, Honda og Mitsubishi.

En av ambisjonene er å levere ferdige elbiler til merker som ikke har egne modeller klare.

Foxconn og Nissan kan bli en realitet

Ifølge Automotive News er Nissan øverst på listen over potensielle partnere. Selv om Foxconn ikke planlegger å kjøpe opp bilmerket, blir det sett på som en strategisk brikke i elbilsatsingen.

I tillegg jobber Foxconn allerede med Mitsubishi. Nøyaktig hvordan samarbeidet ser ut er imidlertid ikke avslørt. Nikkei melder at Honda også er med.

Selskapets plan er å tilby flere ulike elbiler. Inkludert en mellomstor crossover, en kompakt crossover, to varebiler og en mellomstor sedan. Crossovers vil være de første modellene som forventes å bli solgt i USA.

Foxconn fokuserer også på programvaredefinerte biler. Det vil si biler der elektronikk og oppdateringer er i fokus – som Tesla og Rivian.

Foxconn ønsker å utnytte erfaring fra Kina – uten å være kineser

Selv om Foxconn er basert i Taiwan, har selskapet store fabrikker i Kina og er blant de største private arbeidsgiverne i landet. Dette kan være en fordel i elbilbransjen.

Flere vestlige land prøver å begrense importen av kinesiske elbiler. Foxconn kan spille en spesiell rolle her. Det er nær kinesisk produksjonskapasitet, men er teknisk sett ikke et kinesisk selskap.

En av fordelene for Foxconn er erfaringen med masseproduksjon. De bygger allerede millioner av enheter for Apple, Microsoft og andre teknologigiganter. Den kunnskapen kan nå brukes til å produsere elbiler raskt og billig.

Foxconn planlegger ikke å lansere elbiler under eget navn. I stedet skal bilene selges gjennom etablerte bilmerker, som velger å kjøpe modellene som hyllevare.

Selskapet, offisielt kalt Hon Hai Technology Group, ble grunnlagt i 1974. Ambisjonen om å bygge biler har vært kjent i flere år, men planene har nå rykket nærmere realisering.

Elbiler er i ferd med å bli den nye elektronikken

Foxconns overgang til elbiler viser hvor tett teknologi- og bilindustrien smelter sammen. Flere produsenter fokuserer i dag på programvare og oppdateringer fremfor klassisk mekanikk.

Om forbrukerne vil akseptere biler bygget av en elektronikkgigant er foreløpig ikke kjent.

Men sannsynligheten for at du allerede eier et Foxconn-produkt i form av en iPhone eller en PlayStation er veldig høy.

Les også artiklene våre om andre teknologiselskaper som prøver å trenge inn i bilverdenen, og hvordan samarbeid med klassiske bilmerker kan endre elbilmarkedet.

Latest

Don't miss

England reverserer forbudet mot bensin- og dieselbiler innen 2030

Først sa de 2030, så 2035 og så igjen...

Tesla i fritt fall: Salget stuper over hele Europa – bortsett fra ett land

I første kvartal 2025 falt Tesla-salget i alle europeiske...

Dansker rammet – bilgiganten tilbakekaller 2 millioner biler

Honda tilbakekaller nå over 2 millioner biler som kan...

Sjåfør får 12.000 kroner i bot for å velte fotoboks

En tysk mann har fått en bot på hele...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig....

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er død. Han var 61 år gammel og døde i en bilulykke. Hattori klarte å kjøre...

Kriserammet bilmerke sier opp ytterligere 270 ansatte

Det tidligere britiske bilmerket Lotus kutter ned. Opptil 270 stillinger ved fabrikken i Hethel forsvinner på grunn av markedspress, derfor vil merkevaren også knyttes...

FCK-spiller risikerer utvisning for hensynsløs kjøring

FC København sier de støtter lagets meksikanske fotballspiller Rodrigo Huescas, selv om han risikerer å bli utvist for å ha kjørt i 111 km/t....

Sinte sjåfører sprenger alle fotobokser i hele byen

En eller flere sjåfører har sprengt så mange fotobokser at utleiefirmaet som eier kameraene nekter å sette opp flere feller. Sjåfører i den tyske...

Tapte 40 milliarder – konkursrammet bilfabrikk skal auksjoneres

Northvolt Ett var det europeiske batterieventyret som aldri skjedde. Bare utstyret, som nå skal ut på auksjon, antas å være verdt 2,2 milliarder kroner....

Mercedes har endret logo – kan du se hvor?

Mercedes er den siste i rekken av bilmerker som har endret logoen av én enkelt grunn. Nemlig de digitale skjermene i nye biler. Kan...

Bilgruppe betaler for å kvitte seg med Alfa Romeo

Stellantis betaler nå konsulentfirmaet McKinsey for å undersøke om konsernet på en eller annen måte kan overleve et salg av blant annet Alfa Romeo....