Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen.

Misfornøyde aksjonærer krever at den sparkede Stellantis-direktør Carlos Tavares betaler tilbake deler av hans enorme lønn midt i bilkonsernets krise.

Aksjonærene i bilgiganten Stellantis er misfornøyde.

De krever nå handling angående tidligere direktør Carlos Tavares. Han fikk en sluttpakke på 175 millioner kroner, selv om konsernet, som består av 14 bilmerker, er midt oppe i sin hittil største krise.

Det store beløpet betales selv om Carlos Tavares fikk sparken i begynnelsen av desember i fjor. Lønn og bonus på til sammen 175 millioner kroner skal dekke hans arbeid i 2024. Utbetalingen kommer i en tid med store utfordringer for konsernet.

Aksjonærorganisasjoner som Allianz Global Investors og Proxinvest leder protestene. De oppfordrer nå de gjenværende aksjonærene til å stemme mot ledelsens kompensasjon til den tidligere konsernsjefen.

Avstemningen vil finne sted på ordinær generalforsamling i dag, tirsdag 15. april 2025.

Charles Pinel er direktør i Proxinvest. Han uttaler seg kritisk om situasjonen.

"Det er ikke akseptabelt å gi sluttvederlag til en leder som førte selskapet til en situasjon med fiasko," sa han ifølge Bloomberg .

Kritikken mot Carlos Tavares lønn kommer ikke ut av det blå. Det stammer fra Stellantis nåværende vanskelige situasjon. Bilgiganten sliter med betydelige utfordringer på flere fronter. Salget faller kraftig i viktige markeder både i Europa og USA.

Fallende salg og aksjekurs hos Stellantis

Stellantis' billeveranser falt med 17 prosent innenfor EU ved inngangen til året. Dette er et tydelig tegn på problemene gruppen står overfor.

Utviklingen i det amerikanske markedet ser heller ikke positiv ut. Her opplevde Stellantis 12 prosent nedgang i leveransene i årets første kvartal. De fallende salgstallene skaper bekymring.

Mangel på tillit hos investorer kan også sees i aksjemarkedet. Stellantis-aksjene har falt 35 prosent i verdi siden begynnelsen av året. Dette understreker alvoret i situasjonen.

Carlos Tavares forlot stillingen som administrerende direktør i desember 2023. Siden den gang har styreleder John Elkann midlertidig tatt over ledelsen av det store bilkonsernet.

Stellantis står dermed uten fast konsernsjef på et kritisk tidspunkt. En etterfølger til Carlos Tavares er ennå ikke utnevnt.

Bilgigantens usikre fremtid

Mangelen på fast ledelse bidrar til usikkerheten rundt selskapets fremtidige strategi. Det er uklart hvordan Stellantis vil håndtere fallende salg og økt konkurranse. Presset på gruppa er stort fra flere sider.

Mens Stellantis jobber med å finne en vei gjennom utfordringene, kan du lese mye mer om bilverdenen på Boosted.dk.

Vi dekker alt fra de nyeste modellene fra Stellantis-merker som Peugeot, Citroën og Opel til dybdeartikler om teknologi og bildesign.

Akkurat som vi går i dybden om hvordan danske kunder kan ha blitt snytt for en garantiordning som konsernet har valgt å rulle ut under problematiske motorer i andre markeder i Europa. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nicklas ble sjokkert: Tilhengerfestet koster 41 000 kroner

Nicklas Linder trodde han måtte betale svimlende 41.000 kroner...

Bremsestøv forårsaker lungekreft – nå er løsningen funnet

Bremsestøv er en plage, uavhengig av om det kommer...

Etter 3000 oppsigelser – Volvo stenger fabrikken

Produksjonen av elbilene Volvo EX90 og Polestar 3 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne...

Bransjeekspert: Elbiler blir IKKE billigere i Danmark

Det kan godt hende at regjeringen vil endre bilavgiftene....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Til tross for elbilen – unge sjåfører vil ha diesel og bensin

Hvis du spør dem, forventer de aller fleste unge sjåfører at deres neste bil blir en bensinbil, ifølge en ny undersøkelse fra Gjensidige. Unge...

Mercedes vil lage enda flere bensinbiler

Bensin- og dieselbiler er ikke så døde som man kanskje tror. I hvert fall mener direktøren i Mercedes-AMG at V8-motoren burde være i enda...

Bilindustrien: Bensin og diesel må bli mye dyrere

Deler av bilindustrien støtter nå EUs ønske om å gjøre bensin og diesel mye dyrere gjennom CO2-kvoter, dersom dette kan bane vei for syntetisk...

Nordmenn tviler ikke: Tesla taper viktig test

Selv om deres berømte og beryktede test av elbilers rekkevidde i sommervær ikke har blitt avholdt ennå, er nordmennene ikke i tvil om at...

Dansk bilselskap har tap for 16. år på rad

Danske Seek4Cars, som leverer IT-løsninger til det danske bilmarkedet, har vært i dårlig forretning for 16. år på rad. Likevel kom det nye penger...

Nytt nederlag for Tesla – 67 prosent tap

Teslas salgstall er fortsatt ikke hva de en gang var. 67 prosent er borte i Frankrike og svenskene rapporterer en halvering. Tesla møter betydelig...

Bensin- og dieselprisene stiger igjen: «Det kommer til å bli stygt»

De oljeproduserende OPEC-landene vil ikke trappe opp. Dette presser opp prisen på råolje, og det kan snart bli merket av danske bileiere. Prisen på...

Tesla stiger med 185 prosent – men bare i ett land

Mens mai-tallene ser dystre ut for Tesla i mesteparten av Europa, går det helt annerledes med 185 prosent i Norge. Tesla opplever betydelig vekst...

Kina truer med å stoppe alle nye elbiler i Europa

Kinas stramme grep om sjeldne jordmetaller truer direkte Europas bilindustri. Uten nye forsyninger kan produksjonen av elbiler stoppe brått opp. En alvorlig krise truer...

Miljøpartiet: Bensin og diesel burde koste mye mer

I Sverige har De Gronne fått nok av landets rekordlave drivstoffpriser. Men partiet benekter at det er noen form for tvang når bensin- og...

Kinesisk merke lover elbil ladet på 100 sekunder

CATLs Choco-SEB-batteri endrer «drivstoffet» til elbiler på rekordtid. Kineserne lover full «ladning» på 100 sekunder. Kinesiske CATL hevder de kan revolusjonere elbiler. Deres nye...

Land Rover beholder 5-liters V8-motor med kompressor

Land Rover Defender vil få en mindre ansiktsløftning før 2026, men den store 5-liters V8-motoren med kompressor vil overleve. Den oppdaterte Land Rover Defender,...