Livstruende feil koster bilgiganten 2 milliarder kroner

En italiensk domstol har godkjent et gruppesรธksmรฅl mot Stellantis pรฅ grunn av farlige kollisjonsputer hos Citroรซn og sรธstermerket DS. Kravet er pรฅ 2 milliarder kroner.

Et gruppesรธksmรฅl mot bilkonsernet Stellantis er godkjent av en domstol i Torino, Italia. Saken gjelder potensielt farlige Takata-kollisjonsputer i hundretusenvis av biler. Citroรซn C3- og DS3-modellene dekkes av saken.

Godkjenningen betyr at eiere av de berรธrte bilene nรฅ kan slutte seg til rettssaken. Fristen for รฅ bli med er satt til 150 dager. Dette ble annonsert av forbrukerorganisasjonene Codacons og Altroconsumo 15. april.

Dette melder Automotive News .

Codacons har anlagt saken pรฅ vegne av begge organisasjonene. De tar sikte pรฅ total kompensasjon. Kravet er pรฅ over to milliarder danske kroner.

De defekte kollisjonsputene inneholder visse kjemikalier. Disse kjemikaliene kan brytes ned over tid, spesielt i varmt og fuktig klima.

Nedbrytningen utgjรธr en alvorlig risiko. Kollisjonsputen kan utlรธses med overdreven kraft ved en kollisjon. Dette kan fรธre til alvorlige skader eller i verste fall dรธd.

Tilbakekalling av Citroรซn C3 og DS3

Stellantis lanserte en tilbakekallingskampanje i 2024 spesielt for de japanske kollisjonsputene. Tilbakekallingen omfatter et stort antall Citroรซn C3- og DS3-biler. Dette gjelder modeller produsert i perioden fra 2009 til 2019.

Bilene med de problematiske kollisjonsputene er solgt i 24 forskjellige land. Geografisk dekker den Sรธr-Europa, Afrika og Midtรธsten.

Stellantis har bekreftet at de har tatt rettens avgjรธrelse til etterretning. Bilprodusenten opplyser at de har satt i gang et omfattende arbeid med tilbakekallingen.

De er forberedt pรฅ รฅ iverksette nรธdvendige tiltak. Dette gjelder ogsรฅ tiltak som kan fรธlge av selve sรธksmรฅlet.

Stellantis understreker imidlertid et viktig poeng. Gruppesรธksmรฅlet i sin nรฅvรฆrende form tar ikke opp Stellantis' ansvar i saken. Ansvarsvurderingen vil skje pรฅ et senere tidspunkt i rettsprosessen.

Konsekvenser og rettslige skritt

Den opprinnelige produsenten av kollisjonsputene, Takata, er ikke lenger et aktivt selskap. Det japanske selskapet begjรฆrte seg konkurs tilbake i 2017.

Konkursen var en direkte konsekvens av den verdensomspennende airbag-skandalen. Takata sto overfor enorme milliarder i erstatningskrav og tilbakekallingskostnader. Globalt har over 12 dรธdsfall blitt knyttet til produsentens defekte kollisjonsputer.

Den fรธrste hรธringen i det italienske gruppesรธksmรฅlet mot Stellantis er berammet til 21. november.

Saken i Italia er ikke unik. Et lignende gruppesรธksmรฅl mot Stellantis angรฅende Takata-kollisjonsputer er allerede startet i Frankrike. Dette viser at problemet har et internasjonalt omfang.

Takata-skandalen gjorde at det opprinnelige selskapet bak de mange kollisjonsputene gikk konkurs tilbake i 2018. Men sju รฅr senere dรธr folk fortsatt av de farlige kollisjonsputene. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Fire av ti danske biler har alvorlige mangler

Nye data viser at 4 av 10 biler i...

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia pรฅvirker nรฅ 172 Tesla Model...

To Kia-ansatte stjal 22 millioner kroner fra fabrik

To ledende ansatte hos Kia i India er mistenkt...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef gรฅr av โ€“ stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiรธse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktรธr forlater...

Fรธrste danske ut av Le Mans โ€“ ยซJeg er knustยป

Michelle Gatting mรฅ gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerfรธreren, som kjรธrer for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen โ€“ pรฅ grunn av ett land

Etter flere รฅr med nedgang รธker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt pรฅ subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene mรฅ bruke 1 million pรฅ biler hvert fjerde รฅr

I fรธlge statens egne retningslinjer, som er presentert av ร˜konomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til รฅ bruke nesten 1 million kroner pรฅ nye...

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...