Polestar gir opp – stenger 2 av 3 forhandlere

Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To av tre forhandlere stenger.

Ifølge flere nyhetsmedier og informasjon fra Polestars egen app går antallet av merkets forhandlere ned i Kina.

Tidligere ble det registrert 36 såkalte Polestar Spaces rundt om i Kina. Nå viser appen hvor du kan bestille prøvekjøringer at det er 10 steder igjen.

Polestar har også startet en prosess for å trekke tilbake støtte fra flere av stedene merket har solgt bilene sine fra. Målet er å 'omprioritere'.

De betydelige kuttene kommer bare en måned etter tidligere rykter om endringer hos Polestar.

På den tiden avviste Polestar offisielt at en større restrukturering var i gang i Kina.

Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, insisterer på en annen forklaring. Han understreker at merkevaren nå velger å «prioritere enkelte markeder».

Han fastholder at bilmerket 'ikke helt trekker seg' fra Kina.

Sterk konkurranse presser Polestar i Kina

Det er imidlertid vanskelig å overse utfordringene Polestar står overfor i Kina. Merket er en av de som føler presset fra konkurrentene mest. Selv om du har Geely Groups gigantiske pengetank til disposisjon.

Innenlandske kinesiske merker som BYD, Geelys egne merker, Li, Xpeng og nå sist Xiaomi dominerer salgslistene.

I hele 2024 klarte Polestar kun å selge 3.120 biler hjemme i Kina. Til sammenligning ble det solgt totalt 12,9 millioner såkalte New Energy Vehicles (NEV) i landet i samme periode.

NEV-biler inkluderer imidlertid også hybridbiler. Polestar har ikke bygget sin Polestar 1 slik, som gikk ut av produksjon i 2022 etter 1500 eksemplarer.

Kina sto for bare 7 prosent av Polestars totale globale salg i 2024.

Den tegner et bilde av en barsk virkelighet for bilmerker med europeisk bakgrunn. Kinas elbilmarked er ikke lenger så innbydende å «importere» merker, selv om Polestar produserer biler i Kina og eies av kinesiske Geely.

Lokale kinesiske produsenter ser derimot ut til å appellere mer til kinesiske sjåfører. De bygger elbiler både raskere og billigere enn mange utenlandske konkurrenter.

Bilene deres er også ofte fullpakket med teknologi skreddersydd for kinesiske forbrukere. Noe som ikke nødvendigvis faller godt i andre markeder.

Globalt comeback og nye fokusområder

Polestars drift- og design-DNA er primært europeisk. Merket inntar også en spesiell posisjon innen Geely Group.

Bilene minner om andre Geely-merker som Zeekr, som gjør det betydelig bedre på det kinesiske hjemmemarkedet. Videre valgte Volvo å skille seg av merket i fjor.

Totalt sett var 2024 et utfordrende år for Polestar globalt. Salget avtok og resultatmarginene var under press.

Tollbarrierer og stadig økende konkurranse gjør saken bare verre. I USA har for eksempel Polestar 2 forsvunnet helt fordi den kun er bygget i Kina.

Imidlertid har første kvartal 2025 vist positive trender for merkevaren på globalt nivå. Salget opplevde betydelig vekst, med en økning på 76 prosent på verdensbasis. Også her er det fremgang å se. Les mer om det her.

Med den svært lille andelen av salget i Kina, virker det logisk at Polestar nå søker vekst andre steder. Michael Lohscheller har spesifikt pekt på Storbritannia og Frankrike som markeder som nå er prioritert høyere enn andre.

Spørsmålet er om det er nok. Foreløpig kan du i det minste spare litt penger ved å gjøre deg mindre synlig hjemme i Kina.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Danskene velger Tesla igjen: Model Y skyter til topps

Tesla Model Y er tilbake på toppen og inntar...

Lasteskip med 3159 biler om bord tar fyr

Bilskipet Morning Midas, som har tusenvis av biler om...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Donald Trump får Tesla-aksjen til å falle med 14 prosent

En bitter feide mellom Donald Trump og Elon Musk...

Mercedes verdt 20 millioner kroner omkom i flammer

Det finnes bare 275 eksemplarer av hyperbilen Mercedes-AMG One....

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...