Det er vanskelig å selge biler i Kina. Så nå trapper Polestar betydelig ned i hjemlandet for å fokusere på Europa og USA. To av tre forhandlere stenger.
Ifølge flere nyhetsmedier og informasjon fra Polestars egen app går antallet av merkets forhandlere ned i Kina.
Tidligere ble det registrert 36 såkalte Polestar Spaces rundt om i Kina. Nå viser appen hvor du kan bestille prøvekjøringer at det er 10 steder igjen.
Polestar har også startet en prosess for å trekke tilbake støtte fra flere av stedene merket har solgt bilene sine fra. Målet er å 'omprioritere'.
De betydelige kuttene kommer bare en måned etter tidligere rykter om endringer hos Polestar.
På den tiden avviste Polestar offisielt at en større restrukturering var i gang i Kina.
Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, insisterer på en annen forklaring. Han understreker at merkevaren nå velger å «prioritere enkelte markeder».
Han fastholder at bilmerket 'ikke helt trekker seg' fra Kina.
Sterk konkurranse presser Polestar i Kina
Det er imidlertid vanskelig å overse utfordringene Polestar står overfor i Kina. Merket er en av de som føler presset fra konkurrentene mest. Selv om du har Geely Groups gigantiske pengetank til disposisjon.
Innenlandske kinesiske merker som BYD, Geelys egne merker, Li, Xpeng og nå sist Xiaomi dominerer salgslistene.
I hele 2024 klarte Polestar kun å selge 3.120 biler hjemme i Kina. Til sammenligning ble det solgt totalt 12,9 millioner såkalte New Energy Vehicles (NEV) i landet i samme periode.
NEV-biler inkluderer imidlertid også hybridbiler. Polestar har ikke bygget sin Polestar 1 slik, som gikk ut av produksjon i 2022 etter 1500 eksemplarer.
Kina sto for bare 7 prosent av Polestars totale globale salg i 2024.
Den tegner et bilde av en barsk virkelighet for bilmerker med europeisk bakgrunn. Kinas elbilmarked er ikke lenger så innbydende å «importere» merker, selv om Polestar produserer biler i Kina og eies av kinesiske Geely.
Lokale kinesiske produsenter ser derimot ut til å appellere mer til kinesiske sjåfører. De bygger elbiler både raskere og billigere enn mange utenlandske konkurrenter.
Bilene deres er også ofte fullpakket med teknologi skreddersydd for kinesiske forbrukere. Noe som ikke nødvendigvis faller godt i andre markeder.
Globalt comeback og nye fokusområder
Polestars drift- og design-DNA er primært europeisk. Merket inntar også en spesiell posisjon innen Geely Group.
Bilene minner om andre Geely-merker som Zeekr, som gjør det betydelig bedre på det kinesiske hjemmemarkedet. Videre valgte Volvo å skille seg av merket i fjor.
Totalt sett var 2024 et utfordrende år for Polestar globalt. Salget avtok og resultatmarginene var under press.
Tollbarrierer og stadig økende konkurranse gjør saken bare verre. I USA har for eksempel Polestar 2 forsvunnet helt fordi den kun er bygget i Kina.
Imidlertid har første kvartal 2025 vist positive trender for merkevaren på globalt nivå. Salget opplevde betydelig vekst, med en økning på 76 prosent på verdensbasis. Også her er det fremgang å se. Les mer om det her.
Med den svært lille andelen av salget i Kina, virker det logisk at Polestar nå søker vekst andre steder. Michael Lohscheller har spesifikt pekt på Storbritannia og Frankrike som markeder som nå er prioritert høyere enn andre.
Spørsmålet er om det er nok. Foreløpig kan du i det minste spare litt penger ved å gjøre deg mindre synlig hjemme i Kina.