Tsjekkia vil heve fartsgrensen på motorveier til 150 km/t fra i år. Nederland gir den mindre gass og tillater igjen 130 km/t.
Nederland har hevet fartsgrensen på enkelte motorveier. Sjåførene har nå lov til å kjøre 130 km/t på dagtid på tre spesifikke ruter. Dette er en endring fra tidligere grense på 100 km/t.
De nye 130 km/t-skiltene er allerede satt opp. De finnes langs den berømte Afsluitdijk. De er også satt opp på motorveien A6 mellom Lelystad Noord og Ketelbrug.
Seksjonen av A7 mellom Winschoten og den tyske grensen er også inkludert. Her kan sjåførene nå lovlig kjøre raskere på dagtid.
Dette skriver Autovisie .
Planene stopper imidlertid ikke her. Det er ventet at A37 mellom Holsloot og Zwartemeer også vil få høyere fartsgrense senere.
Siden mars 2020 har hovedregelen vært annerledes. Da ble den maksimale dagshastigheten redusert til 100 km/t på de fleste nederlandske motorveier.
Minister ser potensiale i høyere hastighet
Men om kvelden og natten har det fortsatt vært tillatt å kjøre opp til 130 km/t. Denne regelen er ikke endret med de nye justeringene.
Minister for infrastruktur og vannforvaltning, Barry Madlener, er positiv til utviklingen. Han indikerer at de nåværende endringene bare er begynnelsen.
Myndighetene undersøker aktivt flere alternativer. De ser på om hastigheten kan økes på andre ruter rundt om i Nederland.
En sentral utfordring i prosessen er imidlertid miljøhensyn. Det skal sikres at fastsatte grenser for nitrogenutslipp opprettholdes.
Når makshastigheten økes, øker nitrogenavsetningen noe. En økning fra 100 km/t til 130 km/t har en målbar effekt.
Fartsgrenser i Nederland og Europa
Det krever derfor nøye vurdering av myndighetene. De må balansere ønsket om høyere hastighet med behovet for å beskytte miljøet.
Nederland har nå en mer differensiert tilnærming til fartsgrenser på motorveier. Noen spesifikke ruter tillater høyere hastigheter på dagtid enn det generelle nivået.
De nye nederlandske reglene markerer en justering av politikken som ble innført i 2020. Fokuset er på utvalgte ruter der høyere hastighet anses som mulig uten å overskride miljøgrensene.
For sjåfører betyr dette potensielle tidsbesparelser på de berørte rutene. Dette gjelder imidlertid kun på dagtid.
Er du interessert i regler om fartsgrenser og potensielle boder i inn- og utland? Du skal vite at denne typen ting rammer hardt. EU kunne imidlertid ikke gå med på å innføre en særskilt dansk lov i alle land. Les mer om det her .
Mens både nederlendere og tsjekkere setter opp fartsgrensen på motorveien, er det en debatt her hjemme om danskene skal ha forbud mot å kjøre fortere enn 90 km/t. Finn denne og mange andre spennende historier på Boosted hver dag.