Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere.
Nios nye budsjettmerke, Firefly, lanserer sin første elbil i Kina til en skarp pris. Den lille kombikupeen utfordrer spesielt Volkswagen ID.1 på pris.
Nio presenterer nå sin nye elbil under budsjettmerket Firefly. Den nye Nio Firefly er rettet mot konkurrenter som VW ID.1. I hvert fall for prisen.
Prisen i Kina starter på under 101.000 danske kroner.
Luksusmerket Nio, som floppet i Danmark, beveger seg dermed inn på markedet for billigere elbiler.
Dette skjer med lanseringen av det nye lavprismerket Firefly EV i Kina. Merket planlegger også en introduksjon i Europa.
Bilen har allerede blitt sett testet på europeiske veier. Dette indikerer at en lansering utenfor Kina i det minste er noe som kommer til å skje.
Ifølge Carnewschina vil leveransene i Kina begynne allerede 29. april i år.
Den kinesiske prisen ble opprinnelig satt høyere. Det skal ha vært rundt 126.000 danske kroner. Men prisen ble redusert med cirka 25.000 kroner rett før lanseringen.
Firefly blir dermed det billigste produktet Nio har i hyllene. Det er imidlertid fortsatt ukjent hva den endelige prisen blir i Europa.
Spesifikasjoner og design av Firefly-elbilen
Den første bilen fra Firefly har ennå ikke fått noe offisielt modellnavn. Det er en kompakt kombimodell. Bilen er fire meter lang.
Akselavstanden er oppgitt til 261 centimeter. Selv kineserne understreker at bilen skal være 'praktisk'. Blå. med mange små rom.
Det er ikke mindre enn 27 små oppbevaringsplasser i kabinen. Det gir store muligheter for å organisere mindre gjenstander.
Basismodellen er utstyrt med et 42 kWh batteri. Rekkevidden er oppgitt til 420 kilometer. Det er målt i henhold til den kinesiske CLTC-standarden.
CLTC-standarden er kjent for å være mer optimistisk enn den allerede sterkt kritiserte europeiske WLTP-standarden.
Det er sannsynlig at Nio vil tilby bilen med et større batteri i Europa for å matche markedets forventninger.
Pris i Europa og Nios situasjon
En nøkkelfunksjon ved bilen er muligheten til å bytte batteri. Den er kjent fra Nios dyrere modeller. Men den rimeligere elbilen får samme mulighet.
Nio klarte kun å etablere en enkelt batteribyttestasjon i Danmark. Nærmere bestemt i Slagelse. Det skjedde kort tid før merket i stor grad trakk seg ut av det danske markedet. Den danske direktøren fikk sparken i den forbindelse, sammen med flertallet av de ansatte.
Selv om startprisen i Kina er lav, bør du forvente en høyere pris i Europa. Kostnader til transport, importavgifter og moms vil øke prisen.
En europeisk pris er ennå ikke offentliggjort.
Den nye Firefly-modellen konkurrerer direkte med etablerte elbiler. Dette gjelder modeller som VW ID.3, Cupra Born og Volvo EX30. Og så selvfølgelig ID.1 når det kommer til prisen.
Samlet sett vil prisen på både el-, bensin- og dieselbiler være avgjørende de neste årene. Et merke som Mercedes har imidlertid allerede sagt at sjåfører kan glemme de veldig billige elbilene. Les mer om det her .