Bilprodusenter som Tesla og Nio mรฅ nรฅ avklare hvor 'selvkjรธrende' bilene deres er. Myndighetene forbyr ogsรฅ villedende reklame og prรธvekjรธring pรฅ offentlig vei.
Kina skjerper nรฅ regelverket for markedsfรธring av selvkjรธrende teknologi i biler. Landets departement for industri og informasjonsteknologi (MIIT) har innfรธrt et forbud mot villedende reklame.
Dette betyr at bilprodusenter som Tesla og Nio ikke lenger fritt kan bruke visse populรฆre termer for รฅ beskrive bilene sine som "selvkjรธrende".
Samtidig er det nรฅ gjort ulovlig รฅ teste betaversjoner av programvaren pรฅ offentlig vei. Dette melder CarNews China .
Kapplรธpet om รฅ utvikle selvkjรธrende biler har gรฅtt inn i en ny fase. For noen รฅr siden forventet mange eksperter at teknologien skulle vรฆre tiรฅr i fremtiden.
Men utviklingen har skutt fart, og flere bilprodusenter har begynt รฅ markedsfรธre assistansesystemene sine aggressivt. Og selv om de er langt fra รฅ lage biler kjรธredyktige selv.
Ofte brukes fancy ord, selv om ingen nรฅvรฆrende systemer er fullstendig selvkorrigerende. Et kjent eksempel er Teslas system, som har vรฆrt markedsfรธrt under navnet ยซFull Self Drivingยป i lang tid.
Dette har skjedd selv om funksjonen aldri har kunnet kjรธre bil pรฅ egenhรฅnd. Selv ikke hjemme i USA, hvor myndighetene pรฅ mange mรฅter er mer ettergivende med hva bilprodusentene kan fรฅ tillatelse til.
Det kinesiske departementet for industri og informasjonsteknologi (MIIT) forbyr nรฅ bruk av uklare og villedende pรฅstander. Dette gjelder begreper som ยซsmart kjรธringยป og ยซautonom kjรธringยป.
Begrepet "intelligent kjรธring" kan ikke lenger brukes tilfeldig i reklame for fรธrerassistentsystemer.
En av produsentene som er direkte berรธrt er Nio. De har sรฅ langt markedsfรธrt systemet sitt som ยซintelligent kjรธringยป.
Nio og andre bilprodusenter mรฅ nรฅ justere markedsfรธringsmateriellet sitt i Kina for รฅ overholde de nye forskriftene.
SAE-nivรฅer og prรธvekjรธring er begrenset
I fremtiden mรฅ bilprodusentene klart og tydelig oppgi nivรฅet pรฅ systemene sine. Dette mรฅ gjรธres i henhold til den internasjonalt anerkjente SAE-skalaen. Skalaen gรฅr fra nivรฅ null til nivรฅ fem.
SAE-skalaen brukes til รฅ klassifisere graden av kjรธreautomatisering. Nivรฅ null betyr at bilen ikke har noen former for fรธrerassistanse.
Fรธrst pรฅ nivรฅ fem er en bil virkelig helt selvkjรธrende uten behov for sjรฅfรธr.
I dag er det ingen biler pรฅ markedet som oppnรฅr nivรฅ fem. Mercedes er den eneste bilprodusenten som i dag har et system godkjent for nivรฅ 3. Under visse forhold lar det sjรฅfรธren slippe rattet og gjรธre andre ting.
Mercedes sitt nivรฅ 3-system har imidlertid begrensninger. Den fungerer kun pรฅ utvalgte motorveistrekninger og ved lavere hastigheter. Teknologien fortsetter รฅ utvikle seg raskt pรฅ tvers av bransjen.
Det nye kinesiske regelverket inkluderer ogsรฅ et forbud mot offentlige betatester av autonome systemer. Dette gjelder spesielt tester som kunder kan delta i ved รฅ laste ned oppdateringer til bilene sine.
Konsekvenser etter ulykke og fรฆrre oppdateringer
Funksjoner som Teslas ยซSmart Summonยป blir ogsรฅ utestengt fra offentlig testing. Med Smart Summon kan bilen kjรธre selv til eieren eller parkere uten sjรฅfรธr bak rattet. Myndighetene รธnsker mer kontroll over denne typen funksjoner.
MIIT vil ogsรฅ generelt redusere produsentenes mulighet til รฅ sende programvareoppdateringer til biler over internett (OTA).
Dette er antagelig for รฅ sikre mer stabile og gjennomtestede systemer fรธr de nรฅr bileiere. Fรฆrre, men mer grundige oppdateringer er planlagt.
Den betydelige innstrammingen i Kina kommer bare noen uker etter en alvorlig ulykke. Tre personer dรธde i en hendelse som involverte en selvkjรธrende prototype av en Xiaomi SU7. Ulykken og bilens systemer er under etterforskning.
Selv om ulykken involverte en Xiaomi, gjelder de nye reglene for alle bilprodusenter pรฅ det kinesiske markedet.
Formรฅlet er รฅ รธke trafikksikkerheten og skape stรธrre klarhet og รฅpenhet for forbrukerne om bilenes faktiske nivรฅ av fรธrerassistanse.
Utviklingen av selvkjรธrende biler og elbilteknologi fortsetter i hรธyt tempo over hele verden. Men ikke alle tror at vi kommer til รฅ se biler kjรธre seg selv med en gang.
Teknologigiganten er blant de stรธrste kritikerne av teknologien. Og selv om selskapet faktisk hjelper flere bilmerker med รฅ utvikle systemer i den retningen. Les mer om det her .