22. april, 2025

Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Spesielt batteripakken er utsatt.

En enkelt feil kan føre til en verkstedregning på flere hundre tusen kroner.

I et norsk tilfelle kostet batteriskader etter feil bruk av takutstyr eieren 380.000 danske kroner.

Mange bileiere velger selv å bytte mellom sommerdekk og vinterdekk. Det kan spare deg for litt penger i mellomtiden. Men for elbileiere kan uvitenhet om riktige ladeteknikker være svært kostbare.

Utfordringen ligger ofte i plasseringen av bilens løftepunkter. På mange elbiler er de plassert i nærheten av det store og følsomme batteriet. Det krever presisjon å plassere jekken riktig.

Forsikringsselskapet Gjensidige i Norge melder om flere saker. Kunder merker merker og skader på batteriboksen i nærheten av løftepunktene etter hjulbytte. Dette viser at problemet er reelt.

Den dyreste saken gikk ut på å bytte ut et helt batteri. Prisen steg til 570.000 svenske kroner, som tilsvarer cirka 380.000 danske kroner. Dette understreker alvoret i feilhåndtering.

Fare for brannfare og kostbare skader på grunn av feil himling

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige. Han advarer mot konsekvensene av feil bruk av takutstyr.

— Hvis du er uheldig og bruker takutstyr feil, kan regningen bli astronomisk høy, sier han i en kommentar til norsk TV2.

Han peker på den korte avstanden mellom løftepunktet og batteriet på enkelte bilmerker. Dette krever ekstra oppmerksomhet fra alle som skifter dekk. Dette gjelder både private bileiere og profesjonelle verksteder.

En annen alvorlig risiko er brannfare. Hvis batteriet er skadet under taket, kan battericellene begynne å lekke. Dette kan føre til brann i bilen.

Dennis Alexis er driftssjef i Scandinavian Tire & Rim Organisation. Han forklarer faren.

– Dersom et batteri er skadet og det oppstår lekkasje i cellene, er det stor brannfare.

Brannen starter ikke nødvendigvis umiddelbart. Det kan oppstå flere dager etter at skaden oppstår. En batteribrann er også svært vanskelig å slukke.

Gode råd for trygge hjulskift på elbiler

Skader på batteriet er ikke alltid merkbar umiddelbart. Det gjør situasjonen enda mer risikofylt. Derfor er riktig løfteteknikk avgjørende for sikkerheten.

Elbiler har spesielle krav. Noen modeller, som Tesla, krever spesielle takpucker for å unngå skade.

Andre elbiler skal ha tak på begge sider samtidig.

Eksperter fraråder generelt at privatpersoner selv bytter hjul på elbiler. Dennis Alexis peker på den høyere vekten og ulike chassisdesignet til elbiler. Det krever spesiell kunnskap og utstyr.

– Med eksplosjonen av elbiler og hybrider har bilene blitt tyngre, sier Dennis Alexis.

Han etterlyser mer opplæring og autorisasjon av verksteder som håndterer dekkskift på elbiler.

Hvis du fortsatt ønsker å bytte hjul selv, må du forberede deg grundig. Les bilens brukerhåndbok nøye for å finne de riktige løftepunktene. Bruk alltid en CE-sertifisert jekk som tåler vekten av bilen pluss en sikkerhetsmargin.

Sørg for å bruke alle nødvendige takpucker riktig. Stram alltid hjulboltene med en momentnøkkel i henhold til produsentens anvisninger. Dette sikrer at hjulene sitter riktig.

På Boosted.dk kan du finne flere artikler om bilvedlikehold. Også den delen svært få snakker om. For elbilen er ikke så fri å kjøre rundt som mange tror. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står...

Volvo EX90 kåret til verdens beste luksusbil

Elbilen Volvo EX90 vinner World Car Awards foran sterke...

Polestar fyrer unodvendige ansatte bag helt ny bil

Mens forventningene øker til den nye Polestar 5, kutter...

Tesla nekter å akseptere brukte Cybertrucks for innbytte

Ikke mer handel med Cybertrucks. I hvert fall hos...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Tesla har problemer – utsetter nok en elbil

Elon Musk har lovet en ny Roadster i årevis. Men nå har Tesla så mange problemer at den utsetter enda en modell. Lanseringen av...

Dansk bilkjede blør – med et tap på 37 millioner

Verkstedkjeden Dækpartner, eid av Henrik Nielsen og Vulkan Dæk, går igjen med underskudd. De 37 millioner kr. Eieren, som forventet en vanskelig start, er...

Dropper tak på elbiler – fokuserer mer på bensinbiler

Etter nedgang i salget endrer Mini kurs. Målet om 100 prosent elbiler innen 2030 er forlatt. Bilmerket vil fortsette å utvikle og selge biler...

På 1 år fikk Audi-eier 563 fartsbøter på samme sted

En Audi A6-eier i New York har samlet inn over 500 fotoboksbilletter på bare 12 måneder. Han beholder imidlertid førerkortet. En svart Audi A6...

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer. I England frykter...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har fått skarp kritikk for dårlige garantibetingelser. Da utvides fabrikkgarantien til 5 år. Wismo Group, som...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare på elbiler. De utvikler syntetisk bensin (eFuel) for å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale. Fem japanske...

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet i USA. Donald Trumps tollpolitikk fører til permitteringer av hundrevis av ansatte ved fabrikker i...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at bilenes kilometertellere blir systematisk feilregnet for å få garantien til å utløpe raskere. Et gruppesøksmål...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort. Den flyr lavt fra 0 til 321 km/t på bare 10 sekunder. Fest sikkerhetsbeltet. Hennessey...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...