Dekkskifte ødela elbil til en verdi av 380.000 kroner

Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Spesielt batteripakken er utsatt.

En enkelt feil kan føre til en verkstedregning på flere hundre tusen kroner.

I et norsk tilfelle kostet batteriskader etter feil bruk av takutstyr eieren 380.000 danske kroner.

Mange bileiere velger selv å bytte mellom sommerdekk og vinterdekk. Det kan spare deg for litt penger i mellomtiden. Men for elbileiere kan uvitenhet om riktige ladeteknikker være svært kostbare.

Utfordringen ligger ofte i plasseringen av bilens løftepunkter. På mange elbiler er de plassert i nærheten av det store og følsomme batteriet. Det krever presisjon å plassere jekken riktig.

Forsikringsselskapet Gjensidige i Norge melder om flere saker. Kunder merker merker og skader på batteriboksen i nærheten av løftepunktene etter hjulbytte. Dette viser at problemet er reelt.

Den dyreste saken gikk ut på å bytte ut et helt batteri. Prisen steg til 570.000 svenske kroner, som tilsvarer cirka 380.000 danske kroner. Dette understreker alvoret i feilhåndtering.

Fare for brannfare og kostbare skader på grunn av feil himling

Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige. Han advarer mot konsekvensene av feil bruk av takutstyr.

— Hvis du er uheldig og bruker takutstyr feil, kan regningen bli astronomisk høy, sier han i en kommentar til norsk TV2.

Han peker på den korte avstanden mellom løftepunktet og batteriet på enkelte bilmerker. Dette krever ekstra oppmerksomhet fra alle som skifter dekk. Dette gjelder både private bileiere og profesjonelle verksteder.

En annen alvorlig risiko er brannfare. Hvis batteriet er skadet under taket, kan battericellene begynne å lekke. Dette kan føre til brann i bilen.

Dennis Alexis er driftssjef i Scandinavian Tire & Rim Organisation. Han forklarer faren.

– Dersom et batteri er skadet og det oppstår lekkasje i cellene, er det stor brannfare.

Brannen starter ikke nødvendigvis umiddelbart. Det kan oppstå flere dager etter at skaden oppstår. En batteribrann er også svært vanskelig å slukke.

Gode råd for trygge hjulskift på elbiler

Skader på batteriet er ikke alltid merkbar umiddelbart. Det gjør situasjonen enda mer risikofylt. Derfor er riktig løfteteknikk avgjørende for sikkerheten.

Elbiler har spesielle krav. Noen modeller, som Tesla, krever spesielle takpucker for å unngå skade.

Andre elbiler skal ha tak på begge sider samtidig.

Eksperter fraråder generelt at privatpersoner selv bytter hjul på elbiler. Dennis Alexis peker på den høyere vekten og ulike chassisdesignet til elbiler. Det krever spesiell kunnskap og utstyr.

– Med eksplosjonen av elbiler og hybrider har bilene blitt tyngre, sier Dennis Alexis.

Han etterlyser mer opplæring og autorisasjon av verksteder som håndterer dekkskift på elbiler.

Hvis du fortsatt ønsker å bytte hjul selv, må du forberede deg grundig. Les bilens brukerhåndbok nøye for å finne de riktige løftepunktene. Bruk alltid en CE-sertifisert jekk som tåler vekten av bilen pluss en sikkerhetsmargin.

Sørg for å bruke alle nødvendige takpucker riktig. Stram alltid hjulboltene med en momentnøkkel i henhold til produsentens anvisninger. Dette sikrer at hjulene sitter riktig.

På Boosted.dk kan du finne flere artikler om bilvedlikehold. Også den delen svært få snakker om. For elbilen er ikke så fri å kjøre rundt som mange tror. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Volvos salg av elbiler stuper: 27 prosent er borte

Volvo har nettopp offentliggjort salgstallene sine for mai 2025....

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...