Feil tak ved skifte av hjul på elbil kan få store økonomiske konsekvenser. Spesielt batteripakken er utsatt.
En enkelt feil kan føre til en verkstedregning på flere hundre tusen kroner.
I et norsk tilfelle kostet batteriskader etter feil bruk av takutstyr eieren 380.000 danske kroner.
Mange bileiere velger selv å bytte mellom sommerdekk og vinterdekk. Det kan spare deg for litt penger i mellomtiden. Men for elbileiere kan uvitenhet om riktige ladeteknikker være svært kostbare.
Utfordringen ligger ofte i plasseringen av bilens løftepunkter. På mange elbiler er de plassert i nærheten av det store og følsomme batteriet. Det krever presisjon å plassere jekken riktig.
Forsikringsselskapet Gjensidige i Norge melder om flere saker. Kunder merker merker og skader på batteriboksen i nærheten av løftepunktene etter hjulbytte. Dette viser at problemet er reelt.
Den dyreste saken gikk ut på å bytte ut et helt batteri. Prisen steg til 570.000 svenske kroner, som tilsvarer cirka 380.000 danske kroner. Dette understreker alvoret i feilhåndtering.
Fare for brannfare og kostbare skader på grunn av feil himling
Arne Voll er kommunikasjonssjef i Gjensidige. Han advarer mot konsekvensene av feil bruk av takutstyr.
— Hvis du er uheldig og bruker takutstyr feil, kan regningen bli astronomisk høy, sier han i en kommentar til norsk TV2.
Han peker på den korte avstanden mellom løftepunktet og batteriet på enkelte bilmerker. Dette krever ekstra oppmerksomhet fra alle som skifter dekk. Dette gjelder både private bileiere og profesjonelle verksteder.
En annen alvorlig risiko er brannfare. Hvis batteriet er skadet under taket, kan battericellene begynne å lekke. Dette kan føre til brann i bilen.
Dennis Alexis er driftssjef i Scandinavian Tire & Rim Organisation. Han forklarer faren.
– Dersom et batteri er skadet og det oppstår lekkasje i cellene, er det stor brannfare.
Brannen starter ikke nødvendigvis umiddelbart. Det kan oppstå flere dager etter at skaden oppstår. En batteribrann er også svært vanskelig å slukke.
Gode råd for trygge hjulskift på elbiler
Skader på batteriet er ikke alltid merkbar umiddelbart. Det gjør situasjonen enda mer risikofylt. Derfor er riktig løfteteknikk avgjørende for sikkerheten.
Elbiler har spesielle krav. Noen modeller, som Tesla, krever spesielle takpucker for å unngå skade.
Andre elbiler skal ha tak på begge sider samtidig.
Eksperter fraråder generelt at privatpersoner selv bytter hjul på elbiler. Dennis Alexis peker på den høyere vekten og ulike chassisdesignet til elbiler. Det krever spesiell kunnskap og utstyr.
– Med eksplosjonen av elbiler og hybrider har bilene blitt tyngre, sier Dennis Alexis.
Han etterlyser mer opplæring og autorisasjon av verksteder som håndterer dekkskift på elbiler.
Hvis du fortsatt ønsker å bytte hjul selv, må du forberede deg grundig. Les bilens brukerhåndbok nøye for å finne de riktige løftepunktene. Bruk alltid en CE-sertifisert jekk som tåler vekten av bilen pluss en sikkerhetsmargin.
Sørg for å bruke alle nødvendige takpucker riktig. Stram alltid hjulboltene med en momentnøkkel i henhold til produsentens anvisninger. Dette sikrer at hjulene sitter riktig.
På Boosted.dk kan du finne flere artikler om bilvedlikehold. Også den delen svært få snakker om. For elbilen er ikke så fri å kjøre rundt som mange tror. Les mer om det her .