BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med ยซhaineseยป. Prototypen har 18.000 Nm.
BMW jobber med sin nye elbilplattform, Neue Klasse. Den nye elbilen skal sees pรฅ som en elektrisk etterfรธlger til BMW 3-serie. En prototype av bilen er vist for kineserne. Den sies รฅ ha et dreiemoment pรฅ 18.000 Nm.
Presentasjonen fant sted under Shanghai Auto Show. Her viste BMW bilen uten kamuflasje for fรธrste gang. Den utstilte modellen hadde en spesiell neonmalingsjobb.
Lakken kan "lades" av sollys. Det gir et spesielt utseende til bilen. De nye bildene gir et godt inntrykk av bilens endelige design.
Bilen som vises er kun en prototype. Likevel kaller BMW bilen for den kraftigste prototypen de noen gang har bygget. Den kan sees pรฅ som elbilens svar pรฅ en BMW M3.
BMW hevder at prototypen har et dreiemoment pรฅ 18.000 Nm. Og selv da har tyskerne trukket fra kraften som gรฅr tapt i selve drivverket.
BMW New Class: design og teknologi
Bilen er ogsรฅ den fรธrste BMW med sentral datamaskin. BMW kaller den nye datamaskinen ยซgledens hjerteยป. Den skal styre alle bilens funksjoner fra ett sted.
Man kan hรฅpe at systemet unngรฅr feilene som andre merker har opplevd med lignende systemer. Integreringen av sรฅ mange funksjoner i รฉn datamaskin er kompleks. Volvo har hatt utfordringer med sentralsystemet deres. Det koster dem dyrt akkurat nรฅ. Les mer om det her.
Designet til Neue Klasse er helt nytt for BMW. Og likevel. Fordi merket gjenintroduserer sin klassiske ยซhai-neseยป. Den fronten var kjent fra BMW-modeller pรฅ 1960-, 70- og 80-tallet.
Bilen fรฅr et betydelig mer kantete utseende. Dette skiller den fra noen konkurrenter pรฅ elbilmarkedet. Mercedes' elbiler har for eksempel en mer avrundet og strรธmlinjeformet form.
Formen pรฅ Neue Klasse er mindre utpreget strรธmlinjeformet enn noen andre elbiler. BMW velger tydeligvis et mer sรฆregent og gjenkjennelig formsprรฅk. Det blir interessant รฅ se den endelige produksjonsversjonen.
Produksjon og fremtiden til BMW Neue Klasse
Produksjonen av de fรธrste elbilene basert pรฅ Neue Klasse starter snart. Faktisk vil det skje allerede i slutten av 2025 pรฅ BMWs fabrikk i Ungarn.
Fabrikken ligger i byen Debrecen. Det er en nybygd fabrikk dedikert til den nye plattformen. Neue Klasse representerer en svรฆrt viktig fremtid for BMWs elektriske strategi.
Den nye plattformen vil danne grunnlaget for flere kommende elbiler fra merket. BMW satser store summer pรฅ overgangen til elektrifisering, men nekter samtidig รฅ legge forbrenningsmotoren pรฅ hylla.