11. mai, 2025

Polestar 2 rammet av 27 816 kritiske feil

Kritiske kamerafeil kan være skjult i 27 816 Polestar 2-biler. Dette reiser spørsmålet – kan man stole på den samme teknologien i søsterbilen uten bakrute?

En annen tilbakekalling gjelder elbilen Polestar 2. Denne gangen er det igjen problemer med bilens ryggekamera.

27 816 biler trenger nå en programvareoppdatering for å fikse feilen. Dette er andre gang på kort tid at Polestar 2 har blitt tilbakekalt på grunn av den tekniske feilen i kameraene.

Problemet oppstår for noen eiere når de setter bilen i revers. I stedet for å vise området bak bilen, viser skjermen meldingen: «kameraer er midlertidig utilgjengelige»

Ifølge Polestar skyldes feilen en synkroniseringsfeil. Det oppstår mellom bilens parkeringshjelpkamera (PAC) og selve infotainmentsystemet.

Tilbakekallingen gjelder Polestar 2-modeller fra modellårene 2021 til 2025. Dette gjelder 27 816 biler globalt.

Det er verdt å merke seg at dette er den andre tilbakekallingen relatert til kameraproblemer hos det kinesiske merket.

Polestar utstedte en lignende tilbakekalling i juni 2024. Den omfattet nesten 26 000 enheter av Polestar 2.

Polestar 2: Ny programvare skal fikse kamerafeil

Denne gangen kan ikke programvareoppdateringen gjøres trådløst med en såkalt Over-The-Air (OTA)-oppdatering. Bileiere må derfor besøke et verksted for å få installert den nye programvaren.

For et år siden prøvde Polestar å løse problemet med en OTA-oppdatering. Så det har ikke vært nok, og nå vil de ikke ta en ny risiko.

Gjentatte problemer med ryggekameraer kan skape usikkerhet blant sjåfører. Dette gjelder spesielt for og i biler som er helt avhengige av kamerateknologi. Polestar 4 er et eksempel på en slik bil.

Polestar 4 har ikke et tradisjonelt bakrute. Bilens designer, som nå er ansatt for å lede BMWs designavdeling, valgte bevisst bort det.

Argumentet er at et kamera gir bedre og bredere sikt bakover enn et vanlig vindu og bakspeil. Denne løsningen krever imidlertid at kamerasystemet fungerer feilfritt og hele tiden.

Fremtiden uten bakrute: Polestar 4 og 5 fokuserer på kameraer

Hvis kameraet i en Polestar 4 skulle svikte, ville sjåføren ikke ha noe annet valg enn å se rett bakover. Sidespeilene hjelper bare delvis.

Den skiller seg fra Polestar 2 som har både kamera og en tradisjonell bakrute.

Det er ikke bare Polestar som har opplevd problemer med kameraer. Andre bilmerker som Ford, Hyundai, Kia, Jaguar Land Rover og flere Stellantis-merker har også tilbakekalt biler knyttet til kamerafeil.

Dette kan tyde på at bilindustrien, i et større perspektiv, har problemer med … vel, å se bra ut. I hvert fall gjennom kameraer i elbiler.

Polestar eies av den kinesiske Geely-gruppen. Og Polestar 4 blir sannsynligvis ikke den eneste modellen fra merket som ikke har bakrute.

Den kommende Polestar 5 vil sannsynligvis også bli levert uten det bakre glassstykket. Jaguar jobber med en lignende løsning hvis merket kan holde seg unna konkurs.

Polestar i Danmark opplyser til Boosted at tilbakekallingen ikke gjelder det danske markedet.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Studie: Hybridbiler forurenser mer enn dieselbiler

En ny nederlandsk studie peker på ladbare hybrider som...

Bilmerke i krise permitterer halvparten av sine ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy i Gøteborg, som Volvo overtok...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at...

Bilmerket slettet 648 hestekrefter med programvareoppdatering

Xiaomi har blitt tvunget til å trekke tilbake en...

Polestar domt – snod-sjåfør for 70 hestekrefter

En norsk eier av en brukt Polestar 2 fra...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren. For bare...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...