11. mai, 2025

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer

Volvo har besluttet å permittere fem prosent av de ansatte ved merkets fabrikk i South Carolina, USA.

Rundt 125 ansatte vil miste jobben. Avgjørelsen skyldes nye amerikanske importtariffer og endrede markedsforhold som påvirker bilproduksjonen.

De nye handelshindringene påvirker driften til bilmerker i USA. Og nå så mye at Volvo Cars er tvunget til å justere produksjonen.

En talsperson for Volvo Cars bekreftet nyheten overfor Reuters onsdag.

Fabrikken i Sør-Carolina sysselsetter omtrent 2500 personer. Det er en viktig arbeidsplass i regionen.

Oppsigelsene betyr at fem prosent av arbeidsstyrken ved den amerikanske fabrikken nå skal kuttes. Volvo skylder på den amerikanske regjeringen.

USAs nye tollsatser på biler er utformet for å øke amerikansk bilproduksjon. Målet er å bringe jobber tilbake til landet og øke innenlandsk produksjon, men nå begynner jobbene i landet å krympe.

Konsekvenser for Volvo

Man skulle kanskje tro at slike tiltak ville være til fordel for amerikanske bilarbeidere. Dette gjelder for eksempel de på Volvos fabrikk i Sør-Carolina. Forventningen var en positiv effekt.

Men nå ser det ut til at den stikk motsatte effekten inntreffer. Ironisk nok rammer tiltakene noen av arbeiderne som skulle beskyttes mot oppsigelser og press fra internasjonal konkurranse. v

Volvo har tidligere annonsert at de fortsatt har planer om å utvide fabrikken i Charleston. Det ville bety flere arbeidsplasser på lang sikt.

Det er imidlertid verdt å huske at Volvo Cars eies av et kinesisk selskap, Geely. Dette kan ytterligere komplisere situasjonen i lys av handelsspenningene mellom USA og Kina.

De nye tollsatsene kan bety store kostnader for Volvo. Det kan være dyrt å importere nødvendige komponenter til bilproduksjon. Noe som legger ytterligere press på det allerede hardt prøvede bilmerket.

Volvo står overfor flere utfordringer utenfor USA

Det er også usikkerhet rundt om Volvo i det hele tatt kan skaffe de nødvendige delene. Den globale frakten av deler er også under press. Og det kan føre til betydelige forsyningsproblemer.

Reduksjonen i bemanningen er et tegn på utfordringene globale bilprodusenter står overfor.

Men det er ikke bare i USA at Volvo har havnet i en liten knipe på mange måter. Merket bygger en fabrikk i Slovakia. Men den risikerer å bli forlatt. Les mer om det her.

Og batterifabrikken, som merket klarte å kjøpe opp før Northvolt gikk konkurs tidligere i år, står nå også overfor betydelige kutt. Kuttene ble imidlertid varslet på forhånd.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Donald Trump skal fjerne 1,55 millioner biler innen 2025

Tollsatser fra USA kan bety 1,55 millioner færre biler...

Familie arrestert: stjal millioner fra kjent bilfabrikk

Et større tyveri som har herjet Fords fabrikk i...

Bilsjefer advarer: EU utrydder biler og fabrikker

Renaults Luca de Meo og Stellantis-sjef John Elkann mener...

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15...

5 år gammelt bilmerke skal bygge den neste Mitsubishi

Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Familie arrestert: stjal millioner fra kjent bilfabrikk

Et større tyveri som har herjet Fords fabrikk i Dearborn, USA, er nå over. Politiet har arrestert en familie etter at et stort lager...

Polestar skylder nesten 48 milliarder kroner

Etter flere forsinkelser har Polestar lagt frem årsregnskapet for 2024. Regnskapet er i et rot med et tap på 13 milliarder og en gjeld...

Derfor holder Scania seg til V8-motoren.

Men mange av konkurrentene er opptatt med å kutte ned på antall sylindere, mens Scania holder seg til den store V8-motoren. Og det er...

5 år gammelt bilmerke skal bygge den neste Mitsubishi

Mitsubishi klarer ikke det selv. Derfor har japanerne leid inn et fem år gammelt sideprosjekt hos iPhone-produsenten Foxconn for å lage en ny bil...

Så råtten er en Tesla etter 6 år

En seks år gammel Tesla Model 3 avslører omfattende rustproblemer, advarer ekspert og NAF. Skjulte angrep på batteribolter og bremseslanger er overraskende. En seks...

Amerikas beste politi kan ikke kjøre med manuell girkasse

Amerikanske spesialstyrker i Secret Service kan være tøffe hunder. Men de er elendige i biler med manuell girkasse. Dette må nå korrigeres. Du har...

Tesla tapte – må betale 104.000 kroner til sint bilist

Tesla tok til og med en sjåfør for retten. Men nå har bilmerket tapt hele saken og skylder 104.000 kroner. En eier av en...

Bilmerker: Elbilenes fremtid er truet av 5 alvorlige feil

En ny ACEA-rapport peker på store utfordringer for elbiler i EU. Strømnettet, produksjonen og utplasseringen av V2G-teknologi henger etter, heter det i advarselen. En...

Ford-ansatte streiker over elbiler

Ved Fords fabrikk i Köln ulmer en generalstreik. Dårlig salg av de nye elbilene Ford Explorer og Capri og uenighet om 2900 oppsigelser skaper...

Bremseskive til Lamborghini Revuelto koster 72.000 kroner

Lamborghini Revuelto er ikke et billig bekjentskap. Uten avgift koster selve bilen fra 4 millioner kroner. En bremseskive? 72 000 kroner, takk. Prisene på...

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...