Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første.
En av Kinas største bilkonsern, Changan, vil nå til Europa. De første bilene, spesielt bygget for Europa, har allerede forlatt samlebåndet på Nanjing-fabrikken.
Kursen mot Europa er satt, og Danmark blir et av de første landene som mottar bilene.
Bilene er nå på en seks uker lang vintertur. De forventes å ankomme europeiske havner i juni. Kundeleveranser i Danmark, Tyskland, Norge, Storbritannia og Nederland vil starte i september.
Dette er skrevet av merkets PR-byrå i Danmark.
«Fabrikken vår i Nanjing er et symbol på fusjonen av kinesisk produksjonsinnovasjon og europeiske kvalitetsstandarder», forklarer Ethan Yin, administrerende direktør i Changan Europe.
Hver Deepal S07 gjenspeiler presisjonen og håndverket som er muliggjort av den digitale produksjonsrevolusjonen.
Kan koste 335 000 kroner i Danmark
Changan Deepal S07 er utviklet med tanke på europeiske sjåfører. Bilen ble laget ved Changans utviklingssenter i Torino, Italia, mens produksjonen utelukkende foregår i Kina.
I denne forbindelse vil Changan understreke at Deepal S07 fikk fem av fem mulige stjerner da Euro Ncap knuste bilen i sikkerhetens navn.
I tillegg til sikkerhet har Deepal S07 en WLTP-rekkevidde på 475 km. Startprisen i Europa er angitt til 45 000 euro. Noe som i danske kroner tilsvarer omtrent 335 000 kroner.
Spørsmålet er om det er noe danskene er villige til å betale for. For å unngå noe av kritikken har kineserne ombygd et reservedelslager i Nederland.
Kineserne generelt har fått mye kritikk for å være både for dyre og for trege når det gjelder reservedeler.
– Europeiske sjåfører forventer eksepsjonell service gjennom hele perioden de eier bilen sin.
«Hvis vi skal oppnå tillit i Europa, krever det en forpliktelse som går utover utstillingslokalet», sier Nic Thomas, markeds- og salgsdirektør i Changan Europe.
«Vi går inn i Europa med respekt for landets bilhistorie og med tillit til vår evne til å bidra meningsfullt til bransjens elektriske fremtid», sier Ethan Yin.
Det er bare ikke sikkert at Changan kommer så langt. I mars kom det frem at den kinesiske regjeringen vurderte å tvangsstenge merkevaren. Les mer om det her .