10. mai, 2025

BMW vet at sjåfører ikke liker elbiler

I BMWs M-avdeling erkjenner nestleder Sylvia Neubauer at det er vanskelig å overbevise kunder om å kjøpe en elbil. Derfor fortsetter forbrenningsmotoren.

For bare noen få år siden måtte alt i bilindustrien konverteres til å dreie seg om elbiler. Men etterspørselen har ikke holdt tritt med tilbudet.

Og nå erkjenner folkene fra BMWs M-avdeling at det blir en mer enn vanskelig oppgave å overbevise kundene om elbilen.

Det er vanskeligere å overtale dedikerte bilentusiaster til å hoppe på den elektrifiserte vognen. Spesielt de som kun går på strøm.

Neste generasjon av BMW M3 vil derfor holde seg til forbrenningsmotoren. Den vil imidlertid få selskap av en elektrisk versjon på sidelinjen.

Dette bekreftes av visedirektør i M-avdelingen, Sylvia Neubauer, i et intervju med Top Gear .

Elversjonen av bilen vil imidlertid sannsynligvis ikke irritere mange BMW-kunder. I hvert fall ikke når det gjelder navnet.

Akkurat nå spekulerer flere medier i at BMW vil velge å kalle bilen iM3.

BMW er imidlertid overbevist om at de kan fortsette å levere det kundene ønsker. Dette gjelder den lojale kundebasen, selv om hele bransjen måtte gå over til elbiler.

BMW M har kanskje lært leksen sin fra Mercedes-AMG, der den nåværende C 63 er en salgskatastrofe.

Kort tid etter bilens premiere rapporterte forhandlerne om gapende tomme ordrebøker, og kunder som i stedet søkte opp både BMW og Audis alternativer med forbrenningsmotorer.

Sylvia Neubauer innså utfordringen kort tid etter at M5 ble en plug-in hybrid. BMW M, nemlig veldig kort tid etter å ha jobbet med sin første helelektriske bil.

– Hvis du ser på kundene våre, som primært består av entusiaster, er det ikke de som er mest sannsynlig til å bytte til elbil.

Elbilen for entusiasten kommer kanskje aldri

– Men jeg synes ikke vi bare skal beskrive den målgruppen som den eneste målgruppen, for vi ser allerede en endring, sier Neubauer.

Men å overtale entusiaster til å bytte ut forbrenningsmotoren vil bli en vanskelig oppgave. Og kanskje så vanskelig at elbilen for entusiasten aldri vil bli til noe.

Derfor fokuserer også BMW på å holde forbrenningsmotoren i live.

Tekniske detaljer og fremtidens M-modeller

De nøyaktige tekniske spesifikasjonene for de to kommende M-modellene er ikke publisert. Men mye tyder på at begge vil ha mer enn 500 hestekrefter fra fabrikken.

Den elektriske versjonen vil sannsynligvis kunne håndtere mye mer enn det. I hvert fall i teorien.

BMW har allerede avslørt at deres firemotorsoppsett kan støtte opptil 1 341 hestekrefter. Også kjent som en megawatt.

Det er akkurat det samme tallet som Lamborghini sikter mot i sin første helelektriske bil. Lanzador, som konseptbilen heter, er imidlertid utsatt. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Korte 50 km/t – sjelden Porsche knust for millioner

I den amerikanske delstaten Florida har en eier av...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige...

EU-regler: 15-åringer kan nå kjøre bil

EU har endret sine førerkortregler for første gang siden...

USA vil fjerne alt stotte til elbiler

Republikanerne ønsker å fjerne den føderale støtten til elbiler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Salget av dieselbiler eksploderer fem år etter forbudet

Men EU vil først forby nye dieselbiler i 2035, England strammer inn forbudet til 2030. Og det fører nå til at salget av dieselbiler...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at dette i utgangspunktet er frivillige oppsigelser. Likevel kalles det permitteringer. Stellantis må kutte ned nok...

Ekspert: «Ikke bruk telefonen i kinesiske biler»

Nok en gang advarer eksperter mot å koble telefoner til Bluetooth-enheten i kinesiske biler. Denne gangen blir engelske militær- og etterretningstjenestemenn advart. En ny...

Tesla kan bli tvunget til å endre navn

Det amerikanske patentkontoret blokkerer Elon Musks navneideer for fremtidige selvkjørende elbiler. Dette kan nå tvinge Tesla til å endre navn. Teslas planer om å...

Nye tall: Dansker i elbiler forårsaker mest skade

Nye tall avslører en overraskende trend: Elbiler fra Tesla, Hyundai og Ford har betydelig flere forsikringskrav enn eldre fossildrevne biler. Nye data fra bransjeorganisasjonen...

Bilmerke kan bli tvangsstengt på vei til Danmark

Det kinesiske merket Changan er på vei til Danmark. Deepal S07, som også den nye Mazda 6e er basert på, er den første. En...

750 prosent økning ydmyker Tesla fullstendig

Mens konkurrentene bare stormer frem, taper Tesla mer og mer terreng. For ett spesielt merke har det gått opp med 750 prosent på den...

Koenigsegg: Ny verdensrekord på 359 km/t var en ulykke

Koenigsegg Jesko Absolut er en av verdens raskeste biler, og nå har svenskene satt nok en rekord. Det var imidlertid ved et uhell, sier...

FTZ: Selvkjørende biler er langt unna i fremtiden

Mens Tesla – og flere andre bilmerker skriker om selvkjørende biler – ligger denne typen ting faktisk langt inn i fremtiden, ifølge den danske...

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...