Men mange av konkurrentene er opptatt med å kutte ned på antall sylindere, mens Scania holder seg til den store V8-motoren. Og det er flere gode grunner til det.
Scania fortsetter å tilby V8-motorer i lastebilene sine, inkludert den kraftigste med 770 hestekrefter.
Dette skjer til tross for en generell trend i bransjen. De fleste andre produsenter har forlatt V8-teknologien for å møte nye miljøkrav.
V8-motoren var en gang dominerende i lastebilindustrien. Den var kjent for sin store kraft og robusthet. Både amerikanske og europeiske lastebiler brukte ofte de store motorene.
V8-motoren symboliserte rå kraft på veiene. Men tidene har forandret seg betraktelig. I dag er V8-motoren en sjeldenhet i nye lastebiler.
Mange produsenter har gått over til rekkeseksermotorer. Dette skyldes først og fremst V8-motorens drivstofforbruk. Den store motoren krever mer drivstoff enn alternativene.
Stigende drivstoffpriser legger ytterligere press på V8-motoren. Dette tvang mange til å søke mer økonomiske løsninger. Rett sekser ble et populært valg for de fleste.
Scanias V8-strategi og de nye miljøkravene
Miljøkrav har også spilt en stor rolle i utviklingen. Nye, strengere reguleringer i både USA og Europa ble en utfordring. Dette gjaldt spesielt for de store V8-motorene.
De fleste produsenter unngikk å investere store summer. De ønsket ikke å utvikle ny teknologi for at V8-motorene skulle møte de nye kravene. I stedet introduserte de mindre rekkeseksermotorer som standard.
Scania valgte en annen tilnærming. De så fortsatt potensial i V8-motoren. Det var et bevisst taktisk trekk fra det Volkswagen-eide merket.
Selskapet investerte betydelige midler i videreutvikling av V8-motorene. Målet er å gjøre dem mer effektive. De burde også være mer miljøvennlige.
Et resultat av den strategien er den nyeste V8-motoren. Den produserer 770 hestekrefter. Samtidig oppfyller den alle de nye, strengere miljøkravene, noe som er en bemerkelsesverdig prestasjon.
Fremtiden til V8-motoren og Scanias markedsposisjon
Ved å beholde V8-motoren skapte Scania en nisje for seg selv. De ble et annet alternativ for mange kunder som fortsetter å kreve den spesifikke motortypen.
I dag er Scania kjent for å levere lastebiler med betydelig kraft. De er også kjent for å være relativt lette og pålitelige.
Fremtiden er imidlertid mer usikker. Selv om Scanias V8-motorer oppfyller dagens utslippskrav, er det ingen garanti for at det tidligere svenske merket får fortsette med 8-sylindere.
Det er vanskelig å forutsi om de vil være i stand til å oppfylle fremtidige, enda strengere krav. EU har imidlertid lempet på en rekke krav spesifikt for bilmerker. Les mer om det her .