Regjeringen, ledet av samferdselsminister Thomas Danielsen, vil nå forby utenlandske såkalte bompengekjørende sjåfører å kjøre over Storebæltsbroen.
Fra 1. juli kan utenlandske lastebiler med ubetalte bomstasjoner bli møtt av en stengt bom på Storebæltsbroen. Samferdselsminister Thomas Danielsen har presentert nye regler, som nettopp er sendt på høring. Hensikten er å bekjempe bompengesvindel.
Det viser seg at to tredjedeler av bøtene som gis for manglende betaling av bompenger går til utenlandske lastebiler. Dersom et forelegg ikke betales, kan domstolene ilegge bøter.
Med en ny forordning vil samferdselsministeren sørge for at konsekvensene av manglende betaling av en ubetalt bot blir håndgripelige. Oppsvinget vil bokstavelig talt falle på Storebælt.
«Veiavgiften gjelder for alle», sier samferdselsminister Thomas Danielsen. Han fortsetter: «Hvis de utenlandske bilene ikke betaler, er det både et problem for rettssikkerheten og konkurranseevnen til danske transportører.»
Ministeren understreker sin vilje til å handle. «Derfor er jeg klar til å ta kraftige grep mot juks, og her er Storebæltsbroen en mulighet til å iverksette svært konkrete grep», forklarer han.
Nye regler for bompenger og Storebælt
Mer spesifikt betyr dette at dersom det er ubetalte bomstasjoner tilknyttet en utenlandsk lastebil, vil situasjonen endre seg fra 1. juli. Sjåføren vil bli stilt overfor et valg.
«Du kan enten betale boten eller snu», sier Thomas Danielsen. Dette er et klart budskap til de som prøver å unngå betaling.
Den kilometerbaserte bompengen for lastebiler trådte i kraft 1. januar 2025. Siden den datoen har lastebiler måttet betale en bompenger basert på antall korte kilometer på utvalgte deler av det danske veinettet.
Ordningen sikrer at utenlandske lastebiler også bidrar økonomisk. Kjøringen deres forårsaker slitasje på veiene, og de må derfor medfinansiere vedlikeholdet.
Forordningen, som nå er til høring, spesifiserer prosedyren ved Storebælt. Sund & Bælt Holding A/S vil spille en sentral rolle i håndhevingen.
Betaling og fremtidig bøteinnkreving
Selskapet må la utenlandske kjøretøy med utestående bøter gjenoppta passasjen. Dette kan skje når sjåføren fremviser gyldig betalingsbevis.
Slikt bevis kan for eksempel være en kvittering for en umiddelbar overføring av det skyldige beløpet. Dette bør sikre en smidig prosess for de som skal sette orden på forholdene sine.
For øyeblikket er det ingen gebyrer som skal belastes under det nye rammeverket. Dette er fordi systemet først må implementeres fullt ut.
Forventningen er imidlertid at de første tilfellene av bøter som ilegges kan oppstå i løpet av høsten. Dette vil markere den virkelige starten på den skjerpede kontrollen.
Ifølge de siste tallene fra Sund & Bælt Holding A/S er betalingsvilligheten generelt høy. Bompenger betales for 99,56 prosent av bompengebrukerne. De nye reglene retter seg mot de få gjenværende som ikke overholder reglene.