Først sendte Volkswagen uferdige biler ut på markedet. Og er det problemer med at eiere mister kontrollen over ID.3-elbilen?
Det er ikke en isolert hendelse at en 75 år gammel mann angrep og traff flere personer i København forrige uke.
Det har skjedd flere ganger før. I Norge kan Motor.no fortelle om flere lignende saker. Første gang var i påsken 2021.
Her hevdet en mann fra Oslo at han ikke klarte å bremse ned bilen sin under en parkeringsmanøver. I tillegg til skader på VW-en, forårsaket det også bulker i sju andre biler.
I juli 2023 krasjet en Volkswagen ID.3 gjennom en vei og skadet totalt syv personer. Det er galskap igjen i september 2023, når en barnefamilie kommer til kort.
Og faktisk var det også en ulykke med en lignende bil tilbake i februar samme år. Måneden etter advarte også en kjørelærer om søsterbilen, ID.4, som heller ikke kunne bremses.
Korlærer advarer også mot søstermodell, ID.4
Men Volkswagen i Danmark er ikke ivrige etter å skylde på utviklingen hjemme i Tyskland.
I et intervju med Se og Hor sier pressesjef Thomas Hjortshoj i VW i Danmark at sjåfører alltid må huske at de alene er ansvarlige når de kjører bil.
Thomas Hjortshoj fortsetter å forklare til media at assistansesystemene i biler kun er et hjelpemiddel for sjåfører og aldri bør sees på som en erstatning for bilkjøring.
Men ingen av dem Se og Hor har snakket med om lignende ulykker sier at de hadde assistansesystemene slått på da ulykkene skjedde.
VW er imidlertid ikke de eneste som er opptatt med å skyve ansvaret over på sjåførene. Volvo har det samme etter flere ulykker med elbiler, der eierne mener gasspedalen har satt seg fast.
I september 2024 døde en 60 år gammel mann da XC40-en hans falt ned fra fjerde etasje i et parkeringshus. Det viste seg senere at modellen faktisk var blitt tilbakekalt. Men Volvo vil ikke ha noe med ansvaret for ulykken å gjøre. Les mer om saken her .